Bruggen Bouwen

Programma miniconferentie Bruggen Bouwen 1 december 2021

Op woensdag 1 december 2021 is de online miniconferentie Bruggen Bouwen. Na een korte introductie van het programma wordt de middag afgetrapt door Els Booij van Kennisnet. Ze gaat het hebben over de belangrijkste technologische trends voor het onderwijs. “Laat je inspireren door wat een innovatieve technologie kan brengen. We laten de belangrijkste techtrends zien, leggen ze uit en laten zien wat ze samen kunnen betekenen voor het onderwijs van de toekomst.”

Daarna volgt Renze Tjoelker met een keynote over het digitaal moreel kompas. “Kennis, vaardigheden en een dialoog op basis van waarden, vormen samen het digitaal moreel kompas. Een wegwijzer naar een samenleving waarbij jongeren op een veilige, kritische en gezonde manier alle kansen van de digitalisering kunnen benutten.”

Na de twee keynotes zijn er twee rondes met een aantal workshops. Interessant voor nieuwe en al deelnemende instellingen en i-coaches. Ook zal er ruimte zijn om online elkaar te ontmoeten en verhalen uit te wisselen. 

Het enthousiaste duo Joost Willems en Jorrit Arntzen zijn weer onze hosts voor deze dag.

Aanmelden via je brughoofd

Wil je je aanmelden en doet jouw instelling al mee met het programma Bruggen Bouwen, neem dan contact op met je brughoofd. Weet je niet wie dat is, of neemt jouw school nog niet deel, stuur dan een e-mail naar bruggenbouwen@sambo-ict.nl.

Programmatijden:

  • 13.00 – 13.15  welkom
  • 13.15 – 13.30  introductie en actualiteiten Bruggen Bouwen
    • Introductie nieuwe peergang Onderwijs ontwerpen
  • 13.30 – 14.10  keynote Belangrijkste technologische trends voor het onderwijs – Els Booij (Kennisnet)
  • 14.10 – 14.50  keynote Digitaal moreel kompas – Renze Tjoelker (Hogeschool Saxion)
  • 14.50 – 15.05  pauze
  • 15.05 – 15.45  workshop ronde 1
  • 15.45 – 16.15  elkaar ontmoeten
  • 16.15 – 16.55  workshop ronde 2
  • 16.55 – 17.05  afsluiting

Workshopronde 1

Inzicht in hoe ROC van Amsterdam rapporteert over i-coaches – Pascal Koole | ROC van Amsterdam

Bij ROC van Amsterdam-Flevoland is het team van i-coaches inmiddels anderhalf jaar bezig. We bieden je met plezier inzage in de manier waarop wij momenteel rapporteren en onze plannen om dit nog iets resultaatgerichter te gaan doen. In de sessie sparren we ook graag even met je over het groeimodel en welke interventies effectief zijn voor welk niveau.

In gesprek met Renze – Renze Tjoelker | Hogeschool Saxion

De afgelopen jaren is er in het onderwijs aandacht besteed aan digitale weerbaarheid en digitale criminaliteit. En die aandacht is onverminderd belangrijk. Recent was de radicalisering van rechts-extremistische jongeren en de rol van social media hierbij in het nieuws. Kennis en vaardigheden bieden een fundament om met elkaar in dialoog te komen over de wijze waarop wij willen samenleven in de (digitale) wereld. En die dialoog is nodig voor die diepere laag in digitale weerbaarheid.

De blend van onderwijs naar het JUISTE ontwerp? – Jim Snoek, Denise van Pelt en Rypke Procee | ROC van Amsterdam

Met deze workshop laten i-Coaches Denise van Pelt en Jim Snoek zien, hoe docenten meegenomen zijn in de cursus ontwerpvaardigheden. Hoe vlieg je dit aan? Hoe neem je docenten mee? En wanneer is het programma relevant en sluit het aan bij de groep docenten?

Workshopronde 2

Professionalisering op ict-bekwaamheid: wat is jouw rol? – Marit Montsanto | Doorpakken op digitalisering 

Het themateam Docentondersteuning van Doorpakken op digitalisering helpt docenten, managers en bestuurders in het mbo om in gezamenlijkheid te komen tot een effectieve invulling van professionalisering op ict-bekwaamheid. In deze workshop wordt uitgelegd wat de werkwijze is van het themateam en welke opleveringen dit heeft voortgebracht. Aan het einde van de sessie heb je verschillende praktische hulpmiddelen in handen waar je zelf mee aan de slag kan gaan.

Mogelijkheden van VR voor het mbo – Josien Boetje | ROC van Amsterdam

Hoe kan je een student met spreekangst helpen door voor een virtueel publiek zijn presentatie te oefenen? Hoe kan je student leren van een virtuele expert die beroepshandelingen uitvoert? Hoe voelt het om binnenin het menselijk lichaam rond te lopen?

Bovenstaande voorbeelden zijn maar enkele van de vele mogelijkheden van Virtual Reality in het onderwijs. “Duur en ingewikkeld!” hoor ik je denken. Kom ontdekken hoe je – eventueel met je eigen telefoon – binnen tien minuten in een totaal andere wereld lopen en welke mogelijkheden dit biedt voor het onderwijs.