Leergang Flexibilisering & Modularisering start met twee nieuwe groepen

Vanwege grote belangstelling wordt de Leergang ‘Flexibiliseren in het mbo & de impact op onderwijslogistiek’ met twee groepen uitgebreid. Waarom is de leergang een must voor adviseurs kwaliteitszorg onderwijs, informatiemanagers, onderwijsmanagers, medewerkers/managers ondersteunende diensten en LLO-adviseurs? 5 vragen aan Rob Vos, medeontwikkelaar van de Reisgids Onderwijslogistiek.

Wat is onderwijslogistiek eigenlijk?

‘Een mbo-school kent verschillende klanten die grofweg te verdelen zijn in BOL, BBL en LLO studerenden. Drie verschillende “smaken”, die je als school moet organiseren. “Onderwijs Organiseren”, ook wel Onderwijs Logistiek genoemd, is zo veel meer dan een plannings- en/of roostervraagstuk.’

Over wat voor vraagstukken gaat het dan?

‘Het gaat over versnellen en vertragen, verbreden of verdiepen en hoe de verschillende scenario’s in scholen de weg vinden naar de verschillende tafels waar onderwijs wordt “ontwikkeld”. Het gaat over keuzes die direct impact hebben op het serviceconcept; de belofte aan je klanten. Hoe kom je dan tot een goede, breed in de organisatie, gedragen keuze? Komen die keuzes eigenlijk tot stand binnen gestelde kaders of leiden de keuzes juist tot die kaders die gesteld moeten worden? Hoe creëer je eigenlijk waarde voor je klanten en hoe houd je hierbij je collega’s tevreden? Want natuurlijk is er zoiets als klanttevredenheid maar ook medewerkerstevredenheid. Onderwijs Organiseren gaat dus over het integraal aanpakken van vraagstukken rondom het organiseren van het onderwijs en de mate van variëteit die je daarbij aanbiedt. Vanuit een “Onderwijs Organiserende” bril gaat het over de studeerbaarheid, doceerbaarheid, organiseerbaarheid en betaalbaarheid.’

Wat leer je tijdens deze leergang? Twee studenten aan tafel achter een laptop: 1 jongen kijkt in de camera, meisje is van zijkant gefotografeerd.

‘Vanuit het programma Doorpakken op Digitalisering is de Reisgids Onderwijslogistiek ontwikkeld. De reisgids die je kunt gebruiken om het “Onderwijs Organiseren” bespreekbaar te maken binnen je school. De handreiking vertelt je van alles over het “wat” van Onderwijs Organiseren, maar niet over het “hoe”. Tijdens de leergang Onderwijslogistiek gaan we in op het hoe. Op de website vind je precies welke vraagstukken worden behandeld en samen met gelijkgestemde collega’s ga je op ontdekkingsreis in één van de mooiste onderwerpen binnen een mbo-school, te weten het Onderwijs Organiseren.’ 

Wat zeggen andere collega’s over deze leergang?

‘Collega’s die de leergang hebben gevolgd, geven bijvoorbeeld aan dat de leergang inspirerend werkt en een goede mix kent tussen theorie en praktijkvoorbeelden. Maar ook dat de aanwezigheid van gastsprekers wordt gewaardeerd en de opdrachten meteen een beeld geven hoe je er bijvoorbeeld op je eigen school mee aan de slag kunt gaan. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er een ontspannen sfeer heerst. Er wordt, naast hard gewerkt, ook veel gelachen.’

Mochten mensen nu nog twijfelen, waarom moet iedereen deze leergang volgen?

‘Ik gun iedere school een traject waarmee je een goede invulling kunt geven aan de flexibilisering en modularisering van het mbo-onderwijs. Daar waar het kan en moet flexibel en daar waar het niet kan of hoeft dus niet. Hoe je daaraan het beste invulling kunt geven leer je in deze leergang Onderwijslogistiek.’

De twee nieuwe groepen van de Leergang Flexibiliseren in het mbo & de impact op onderwijslogistiek, starten op vrijdag 2 juni en op donderdag 21 september. Ook deze groepen zullen weer onder leiding staan van prof. dr. ir. Marcel van Assen (MSc van OPX).

Interesse?

Voor meer informatie klik op onderstaande links:
opx-instituut.nl
mbodigitaal.nl

 

 

Reacties (0)
Geef een reactie