Achtergrond iFOV programma

Het actieplan Focus op Vakmanschap kent een drietal hoofddoelstellingen en achttal operationele doelstellingen. Een flink aantal maatregelen als onderdeel van de operationele doelstellingen zijn in de opzet tot een programma iFoV voorzien. Hieronder worden de hoofddoelstellingen, operationele doelstellingen en maatregelen kort uiteen gezet en zij zijn visueel in de bijlage opgenomen.

1. Hoofd- en operationele doelstellingen

Doelstelling 1: Verhogen kwaliteit beroepsonderwijs

Uit het actieplan: “In het mbo zit een diverse groep studenten. Een deel van de studenten wil een vak leren en aan het werk gaan. Een ander deel is van plan om door te stromen naar het hoger beroepsonderwijs. Bij doorstromers ligt de nadruk meer op de kernvakken, terwijl andere studenten de vaardigheden van hun toekomstige vak vooral in de praktijk moeten oefenen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat leerstijlen van studenten variëren per sector, opleiding en niveau. Tot slot willen studenten een duidelijke structuur en begeleiding door de instelling, gevarieerde werkvormen en duidelijke beoordelingen.”

Daarbij zijn de volgende subdoelstellingen en maatregelen meegegeven:

  • Meer onderwijstijd, betere examens en professionele docenten
    • Intensiveren en verkorten opleidingen
    • Betere examens en invoering CE Nederland en rekenen o.b.v: referentieniveaus ne/re
    • Professionaliseren docenten
  • Verminderen van kwalificaties en opleidingen
    • Wijziging en vereenvoudiging kwalificatiestructuur
    • Regionaal aanbod aan opleidingen ofwel macrodoelmatigheid
    • Samenwerking vmbo, mbo en hbo

Doelstelling 2: Vereenvoudiging van het BVE-stelsel

Uit het actieplan: “Om de complexe opgave van het bve stelsel te vereenvoudigen kiest het kabinet voor een heldere afbakening van het stelsel door: beëindiging van de drempelloze instroom voor mbo niveau 2, een heldere positionering van niveau 1 in het stelsel, centralisatie van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en invoering van een leeftijdsgrens voor bekostigd beroepsonderwijs[1] en vavo.”

[1] De leeftijdgrens is later vervallen.

Daarbij zijn de volgende maatregelen meegegeven:

  • Beëindiging drempelloze instroom in mbo niveau 2
  • Entreeopleidingen (inschrijving, bindend studieadvies)
  • Vavo onder aansturing van het Rijk

Doelstelling 3: Besturing en bedrijfsvoering op orde

Uit het actieplan: “Goede prestaties van een deel van de instellingen tonen aan dat bve-instellingen wel degelijk bestuurbaar zijn. Een stelwijziging is niet nodig. Het kabinet neemt de volgende maatregelen om de besturing en bedrijfsvoering te verbeteren.”

Daarbij zijn de volgende maatregelen meegegeven:

  • Besturing en bedrijfsvoering door de instelling
  • Intern toezicht van de instelling
  • Besturing, bekostiging en toezicht door de overheid

2. Landschap aan acties en projecten

De beoogde doelstellingen en maatregelen zijn divers en kennen betrokkenheid van een waaier aan partijen. Het huidige landschap van acties en projecten per betrokken partij laat, na analyse en gesprekken in het veld, een flinke verscheidenheid zien in fase van concreetheid. In de bijlage is het landschap in een overzicht weergegeven.
Niet elk project of activiteit verkeert in dezelfde mate van concreetheid als het gaat om duidelijkheid t.a.v. consequenties op het vlak van informatievoorziening en ICT. Op sommige vlakken liggen de discussies nog sterk in de beleidsmatige sfeer, op andere is het zaak om helder te maken welke uitwerkingen of ondersteuning richting instellingen t.b.v. implementatie nodig zijn. Soms lijkt de verantwoordelijkheid voor het betreffende project duidelijk te zijn toegewezen aan één partij en is redelijk inzichtelijk wat er wanneer moet gebeuren, in andere gevallen is dat (nog) niet het geval.

3. Clustering thema’s binnen het programma iFoV

De ordening van de zestien onderwerpen in de opzet voor een programmaplan FoV – “Vertaling naar informatie en systemen” blijkt, na analyse en gesprekken met betrokken organisaties, niet eenvoudig aan te sluiten op de discussies en lopende activiteiten en projecten in het veld. De eigen herkenbaarheid van iFoV, maar ook het bewaken van aansluiting wordt daardoor bemoeilijkt. Om de herkenbaarheid en aansluiting met het veld te borgen wordt binnen iFoV daarom een clustering aangebracht naar negen in het veld herkenbare thema’s:

Elk van de negen thema’s bevindt zich in een andere fase van concreetheid en vraagt daarom een andere aanpak binnen het programma iFoV. De fase per thema is op de achterliggende pagina’s verder uitgewerkt.

4. Flankerende activiteiten

Naast de negen thema’s worden ten behoeve van de realisatie van het programma gericht aandacht besteed aan een tweetal flankerende activiteiten.
Deze activiteiten borgen dat niet enkel inhoudelijk de vertaling van het actieplan naar informatie en systemen wordt gemaakt, maar ook aandacht wordt besteed aan aspecten die belangrijk zijn voor een soepele implementatie. De twee flankerende activiteiten hebben interactie met de verschillende acties onder de negen thema’s.
Daarnaast is het uitermate belangrijk dat door uitvoering van deze flankerende activiteiten, instellingen en leveranciers in staat gesteld worden om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, vragen en behoeften, mede invulling geven aan de activiteiten die onder genoemde thema’s van het programma uitgevoerd gaan worden. Het programma dient immers ter ondersteuning van de realisatie van FoV binnen de instellingen. Het programma is daarom gebaat bij een adequate vraagsturing vanuit de instellingen. Zeker nu nog niet alle maatregelen concreet zijn, maar naar verwachting wel binnenkort zullen worden.

5. Referentie en verantwoording

Een fundament van werken is voor saMBO-ICT het architectuurmodel van Triple A dat hieronder is weergegeven.

In het model zijn de verschillende hoofdprocessen van een MBO instelling uitgewerkt tot op het niveau van use-cases. Deze referentiestructuur wordt gebruikt bij het in kaart brengen van impact van beleid op deze processen. Bijvoorbeeld kan worden nagegaan in welke processen en systemen de wijziging van de kwalificatiestructuur impact zal hebben. In deze situaties bewijst zich deze gedragen referentie. In een goed toegankelijke wiki is deze structuur vastgelegd.
Bij opdrachten die worden verstrekt in dit programma, is het gebruik van de Triple A een verplichting.
Door middel van een plot op dit model, wordt bij de start/prjectopdracht van een programmaactiviteit de scope ervan duidelijk gemaakt.
Waar nodig worden na oplevering van de projectresultaten, datadefinities, processen en systeemtoepassingen nader aangepast in de wiki.