BI-dag over datagedreven werken: ‘Jullie verantwoordelijkheid of toch niet!?’

Op 7 juni organiseerde MBO Digitaal de landelijke BI-Dag met een algemeen deel in de ochtend en de gebruikersgroepen DPO en Qlik in de middag. Tijdens de ochtendsessie, geleid door Dick Pouw (Implementator) draait het om de prikkelende vraag: ‘Datagedreven werken: Jullie verantwoordelijkheid of toch niet?’

Vanuit de zaal met mbo-collega’s, volgden verschillende antwoorden. ‘We helpen en ondersteunen, maar de verantwoordelijkheid ligt bij het onderwijs of organisatie zelf. ‘Iedereen verstaat er iets anders onder. Dus doorvragen wat men bedoelt met ‘verantwoordelijkheid’ is minimaal nodig, voordat je kunt duiden wie het draagt.’
Tijdens gesprekken over datagedreven werken, is de ‘Waarom’ vraag volgens Dick Pouw essentieel. Stel je die vraag niet, dan wordt de helft van de rapportages en dashboards niet gebruikt. ‘Als de term “datagedreven: slechts het aanhaken bij een trend is, zonder de toepassing waar te maken, dan is het zinloos.’

Datagedreven werken

Hoe je het goede gesprek over datagedreven werken voert? Dick gebruikt hiervoor het kwadrant model om na te denken over volwassenheid en het Integraal Data Analyse Model (IDAM) dat ons helpt datagedreven werken te benaderen vanuit verschillende perspectieven.

Het kwadrant model

De twee assen en vier gebieden in het kwadrantmodel helpen je om twee bewegingen te duiden: 1) van afdeling-centraal naar proces-centraal, de bekende kanteling naar een matrix organisatie omdat informatie nu eenmaal niet opgesloten blijft zitten in een afdeling. 2) van applicatie-centraal naar data-centraal, aangezien gegevens nu eenmaal niet opgesloten blijven zitten in een applicatie, als het goed is.

Integraal Data Analyse Model (IDAM)

IDAM helpt ons datagedreven werken te benaderen vanuit verschillende perspectieven, kijkend: 1) naar de toekomst: wat is onze Datavisie, Data-Strategie en Data-interactie? 2) naar binnen: welke processen en kanalen heb je voor je data en wat is de governance (wie beslist over wat)? Welke afspraken heb je over data-kwaliteit? 3) naar gebruikers: welke kennis over definities en meetmethoden en welke vaardigheden zijn er nodig? Zijn we onbewust onbekwaam? 4) naar de technologie: Welke systemen helpen ons datagedreven werken, wat zijn de bronnen en welke KPI’s helpen deze bepalen?

Tafelsessies

In tafelsessies beoordelen de instellingen zichzelf op alle lagen, om het gesprek op gang te brengen. Wat gaat goed en wat kan beter? Niet geheel onverwacht blijkt datgene waar je het meest invloed op hebt (technologie en databronnen laag) doorgaans het beste scoort. Tegelijk is het ook een indicatie dat je soms vertrekt vanuit technische mogelijkheden in plaats van de visie op wat nodig en gewenst is.

Mét de organisatie

In zijn afsluiting trakteert Dick nog op enkele praktische instrumenten: een aanvulling op het volwassenheidsmodel met niveaus en indicatoren per laag, een zogenaamde ‘data-producten-boom’ waarin het draait om: wat leveren we nu eigenlijk? en een praktische manier om geletterdheid te meten met aandacht voor toegang, houding, vaardigheid, kritisch denken. Nieuwsgierig? Check de bijlagen hieronder. Op de vraag waar Dick de dag mee start ‘Datagedreven werken: Jullie verantwoordelijkheid of toch niet?’ volgt de conclusie: ‘Jullie maken het verschil en doen dit MET in plaats van VOOR de organisatie!’

Data in Npuls en andere programma’s en projecten

Het verschil maken mét in plaats van voor organisaties is een mooie brug naar de presentatie ‘Data in Npuls en andere programma’s en projecten’ waarin Npuls mét de instellingen samenwerkt. JaapJan Vroom, beleidsadviseur MBO Digitaal en aanvoerder pilothub Studiedata en AI Npuls, noemt twee ontwikkelingen om te volgen: 1) De Npuls Pilothub Studiedata en AI waarin de pilothub meedoet aan veel trajecten. 2) Datacoalities: waarin 16 regionale roc’s samenwerken met DUO aan datagestuurd onderzoek, de grote roc’s in het westen samen het G4 Schoolverlatersonderzoek uitvoeren en 21 roc’s in een Fieldlab Studievoortgang zoeken naar betere monitoring voor studievoortgang. Meer informatie hierover hoor je tijdens de maandelijkse online Datadinsdagen die JaapJan met en vanuit een instelling organiseert.

Reacties (0)
Geef een reactie