Verslag KDO 365 9 juni 2023: Generatieve AI & Microsoft

Op 9 juni vond De Kennisdeling Onderwijs 365 weer plaats. Dit keer waren we te gast bij Hogeschool Leiden, een instelling voor hoger beroepsonderwijs met ongeveer 13.000 studenten en 1.500 medewerkers. Generatieve AI & Microsoft vormden de rode draad van deze geslaagde KDO 365.

Bij binnenkomst in het gebouw met vele ruimtes (“Het heeft wel iets weg van een escaperoom” werd bij de opening gekscherend gezegd) werd iedereen opgevangen door studenten van Hogeschool Leiden die waren gevraagd om mee te helpen met de organisatie van deze dag.
Gastheer Henk van den Bosch (Hogeschool Leiden) en Arjan Veldkamp (MBO Utrecht) openden de dag. Beiden zijn lid van de programmacommissie van het KDO 365. Na een warm welkom met toelichting op de huisregels en en goed werkende internetverbinding (dankzij ‘Eduroam’ Superhandig!) volgde de plenaire keynote over AI. Jeroen Strijbosch van Microsoft nam ons mee in vraagstukken als: Hoe garanderen we dat generatieve AI ethisch, betrouwbaar en inclusief is? Hoe bewaken we de kwaliteit, authenticiteit en veiligheid van wat er wordt gegenereerd en hoe versterken we de menselijke creativiteit in plaats van deze te vervangen?

De geboorte van AI

Het jaar 1956 wordt gezien als de geboorte van AI, vertelde Jeroen. Machine Learning kwam in ongeveer 1977, Deep Learning in 2017 en in 2021 Generatieve AI. Er is een verschil tussen een “simpel model” en een “foundation model”. Foundation models kunnen meerdere taken uitvoeren. Een voorbeeld hiervan is BING. Maar ook Dall.E2 want die kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde afbeeldingen genereren bij één en dezelfde podcast. Luister je met twee personen dan kan ieder dus zijn/haar eigen afbeeldingen daarbij te zien krijgen afgestemd op voorkeuren. Zo kun je echter ook een eigen branding maken of een fotobank samenstellen om die voor communicatie te gebruiken.

Meest geavanceerde systeem

GPT-4 modellen zijn nieuwe modellen. GPT-4 is het meest geavanceerde systeem van OpenAI en produceert veiligere en bruikbare antwoorden. Je kunt nu bijvoorbeeld een foto uploaden en daar een vraag over stellen. Maar ook een website laten ontwikkelen van bijvoorbeeld een afbeelding. Was het bij Google al belangrijk om zoekwoorden goed te gebruiken om resultaten te behalen, dit wordt bij opdrachten geven aan AI nog belangrijker. Microsoft wil echter op een ethische manier de AI-tools ontwikkelen. Responsible AI heeft te maken met een aantal principes. Deze zijn:

  • Privacy
  • Beveiliging
  • Inclusiviteit
  • Verantwoordelijkheid
  • Transparantie
  • Eerlijkheid
  • Betrouwbaarheid
  • Veiligheid

Hiervoor zijn richtlijnen zoals: Er moet altijd menselijk toezicht zijn op de output. Er bestaan technische grenzen bij het gebruik; Users moeten zich authenticeren, het moet altijd grondig getest worden en er moeten feedback mogelijk zijn.

Grootste uitdaging AI

Een vraag over wat de grootste uitdaging is van AI voor het onderwijs wordt beantwoord via mentimeter. Over de antwoorden als plagiaat, kennis, ethiek, etc. voeren de deelnemers plenair discussies onder leiding van Jeroen Strijbosch en Charlotte van Beijsterveld. Jeroen sluit af met de woorden dat AI verandering brengt in de banen van de toekomst. Iemand die AI kan gebruiken en iemand die het niet kan gebruiken lijkt straks een essentieel verschil te worden. Maar tijdens een YouTube film waarbij ChatGPT een examen gaat halen zien we dat dit voor een havo-examen wel lukt, maar voor een mbo-examen niet. Conclusie: Praktijkwerk, werken met je handen, gaat AI nog niet zo goed af. Kortom: als je slim bent werk je met je handen?!

12 workshops

Na de lunch volgden nog eens drie workshoprondes, met ieder vier workshops. Met in totaal 12 workshops was er voor ieder wat wils. Weten welke workshops en presentatoren dat waren dan verwijzen we je graag naar deze pagina. Hier vind je het programma van de KDO 365 dag. Uiteraard worden de presentaties, indien toegestaan door de presentatoren, gedeeld in de Teams-omgeving van de KDO 365 community van MBO Digitaal. Een greep uit de presentaties en workshops zijn:

  • Een presentatie over de toekomst van leren en de mogelijkheden van generatieve AI voor docenten. Wat werkt, waar moet je voor oppassen, hoe zit het met plagiaat?
  • Een workshop waarin uitleg werd gegeven over de mogelijkheden en techniek achter Microsoft 365 Copilot en Azure Open AI.
  • Ralph Hillebrand van Hogeschool Rotterdam presenteerde over de nieuwe mogelijkheden bij het gebruik van Microsoft Whiteboard. Een alternatief voor applicaties als Padlet, Mural of zelfs Miro? Maar pas op de valkuilen!
  • Mariëtte Siemons van Hogeschool Leiden liet SharePoint praktijkvoorbeelden zien van archivering en een e-portfolio omgeving bij de faculteit GZ van Hogeschool Leiden. Ook stond zij stil bij wat docenten moeten weten om een goede kennisclip te maken.
  • Microsoft Teams als LMS of mét een LMS?
  • Examineren in Teams, hoe beveilig je dit?
  • Automatiseren met Power Automate ligt in ieders bereik.
  • Wat is het effect van de digitale transformatie en de nieuwe ontwikkelingen – denk aan Microsoft 365 en AI – op de digitale leer- en werkomgeving?
  • Een schoolvoorbeeld van hoe de Viva suite in de praktijk werkt.
  • Het ontvlechten van een wirwar aan communicatiekanalen: wat en hoe communiceren docenten, studenten en medewerkers onderling? Samen ontdekken wat de beste tools zijn voor efficiëntere communicatie.
  • En hoe zit het eigenlijk met Stream? Er komt een nieuwe versie aan, dat wordt migreren!

Simulatie met Susie
Indruk maakte de workshop “Simulatie met een Susie pop”,  met als disclaimer in het dagprogramma: “geen directe link met Microsoft 365”. Dat weerhield een groepje nieuwsgierigen er niet van om van Bianca Delpeut, hogeschooldocent GZ, uitleg te krijgen over de nieuwste methoden om met een computer aangestuurde pop genaamd Susie allerlei ziektesituaties na te bootsen aan de hand waarvan studenten in een veilige leersituatie kunnen leren hoe het is om in soms complexe situaties te handelen. Bianca toonde een aantal voorbeeldsituaties die overtuigend echt overkwamen.

Speciale dank
De dag was inhoudelijk én organisatorisch zeer geslaagd. Van presentaties, begeleiding, bewegwijzering, gebak gemaakt door studenten van MBO Rijnland, de lunch en de voorzieningen; alles was tot in de puntjes verzorgd. Dankjulliewel Brigit van Dijk en Marit Zwartelé! Natuurlijk bedanken we ook Lotte Didden, Marc Wijnands en Siep van Amsterdam. Het was een feestje om bij jullie te gast te mogen zijn. En last but not least wil ik ook Carla Broeren en Miranda Glasbergen van MBO Digitaal danken voor alle hulp om deze dag weer te laten slagen.

Save the date: 1 december

Voor nu gaat de programmacommissie weer naar de spreekwoordelijke tekentafel want op 1 december 2023 is de volgende KDO 365 bijeenkomst en zijn we weer te gast bij Microsoft te Schiphol. De KDO 365 bijeenkomst in mei/juni 2024 vindt weer bij een MBO/HBO school plaats. Waar? Dat hoor je later dus Stay Tuned!

Meer informatie, kennis delen en/of lid worden?

Heb jij nog een leuk, mooi of nuttig onderwerp wat je graag wil laten zien of delen met andere onderwijscollega’s of wil je graag lid worden van de KDO 365 community? Laat het weten via Wim van Vliet.

Reacties (0)
Geef een reactie