Programma Doorpakken op digitalisering – Leermiddelen


Contactpersonen:

Aanvoerder
  • John Kromhout | Vista College
  • Menno de Waal | ROC van Amsterdam en Flevoland
Bestuurlijk trekkers
  • Gerrit Vreugdenhil | ROC van Amsterdam en Flevoland
  • Gaby Allard | ROC van Amsterdam en Flevoland
  • Rianne van der Meij | Grafisch Lyceum Rotterdam
Verbinder
Teamleden
  • Henri Burger | Noorderpoort
  • Pascal Koole | ROC van Amsterdam en Flevoland
  • Pia Niemeijer | Drenthe College
  • Anneke van Dijk | Deltion College
  • Jolanda van Til | Deltion College
  • Veerle Visch | Albeda College
  • Aletta de Goede | Nova College
  • Jan-Bart de Vreede |
  • Andrea Wildeman | ROC Aventus
  • Gerard Reimink |Rijn IJssel
  • Mirza van Eck | ROC Nova College
Ondersteuners vanuit team Innovatie
  • Gerard Reimink | RijnIJssel
  • Harry Brink | Graafschap College
Bijeenkomsten
Belangrijke documenten

Regie op leermiddelen

De ambities om het onderwijs meer flexibel en op maat te organiseren, vragen om leermiddelen en een leermiddelenketen die hierbij passen. Modulair, flexibel, en eigentijds zijn hierbij kernbegrippen.

Vernieuwing van zowel de leermiddelen als de leermiddelenketen komt in de huidige markt echter moeizaam tot stand, omdat onderwijsinstellingen en leveranciers (uitgevers, distributeurs, dienstleveranciers) elkaar in een wurggreep houden. In de huidige situatie worden mbo-instellingen ontzorgd en zijn alle onderdelen van de dienstverlening in de leermiddelenketen sterk aan elkaar gekoppeld (alles-in-één oplossingen). Onder het vernieuwde schoolkostenbeleid worden hierin al aanpassingen doorgevoerd, maar voor verdergaande flexibilisering is meer nodig.

Een sterkere regie op leermiddelen vanuit de mbo-sector is gewenst, voor (heldere eisen aan) een innovatieve leermiddelen-infrastructuur, waarmee:

  • flexibilisering van het onderwijs wordt ondersteund,
  • transparant zicht is op het totale aanbod van leermateriaal,
  • een combinatie van open en gesloten materiaal mogelijk is,
  • marktwerking wordt bevorderd (waaronder het makkelijker maken voor nieuwe toetreders),
  • en publieke waarden (zoals privacy) worden geborgd.

Recentelijk gerealiseerde publieke voorzieningen zoals het Koppelpunt Catalogusinformatie (gerealiseerd in nauwe samenwerking met Edu-K), waarin de basisinformatie over leermiddelen wordt verzameld, en de functionaliteit van een benchmarktool voor leermiddelenlijsten in het mbo, kunnen hier een rol bij spelen.

Aanpak

De aanpak rond leermiddelen kan daarbij worden opgedeeld in twee aspecten:

1.  de ontsluiting van de leermiddelen

Hoe en waar (bijvoorbeeld op een platform) worden de leermiddelen beschikbaar, en hoe flexibel zijn de licentievormen om hier gebruik van te maken?
Een nieuwe leermiddelen-infrastructuur is noodzakelijk om het onderwijs meer flexibel in te kunnen richten. In het programma willen we hiermee experimenteren en concrete ervaringen opdoen.

Daarom gaan we aan de slag met pilots, die naast een werkende (deel)oplossing ook opleveren:

  • platformdiensten en deeloplossingen die er al zijn in kaart gebracht, inclusief de voor- en nadelen hiervan, waarbij we nadrukkelijk zowel traditionele als vernieuwende systemen onder de loep nemen,
  • een programma van eisen voor de ontsluiting via platformdiensten,
  • een uitwerking van de behoeften aan verschillende licentievormen.

2. de leermiddelen zelf

Is de inhoud eigentijds en past de vorm bij meer modulair onderwijs? Dit wordt zichtbaar wanneer de leermiddelen meer in samenhang ontsloten worden.
Hiervoor willen we in het programma versnelling brengen in het werken aan:

  • een overzicht van de beschikbare content en examens, in te zien per kwalificatie en per keuzedeel,
  • een programma van eisen voor modulair en flexibel leermateriaal,
  • het faciliteren van het gezamenlijk maken en beheren van open materialen door het ondersteunen van (bestaande) communities.

Voor beide aspecten is het belangrijk om met elkaar te onderzoeken hoe regie op dit thema in de toekomst kan worden georganiseerd (zoveel mogelijk aansluitend bij bestaande gremia): hoe sturen we (gezamenlijk) op de ontwikkelingen op dit thema?

–>Wil je meedenken en vooral ook meedoen aan Regie op Leermiddelen? Meld je dan bij de programmamanager Manon Geven! Of geef je direct op via dit formulier.

Regie op leermiddelen in de nieuwsbrief

 

'Regie op leermiddelen' in berichten op de MBO Digitaal site

Open Education Week 2022 8 maart, 2022 - Dit jaar vindt van maandag 7 maart tot en met vrijdag 11 maart de jaarlijkse Open Education Week plaats. Dit is wereldwijd dé week waar...
Doorpakken op digitalisering: 2 jaar geweest en nog 1 jaar te gaan! 20 januari, 2022 - De afgelopen twee jaar is er flink doorgepakt op digitalisering in de mbo-sector met het programma. In het eerste jaar lag de focus op het...
Open leermateriaal stimuleren. Hoe pakt het team Regie op leermiddelen dit aan? 5 maart, 2021 - Marc Dietzenbacher (Vista College), aanvoerder van het team Regie op leermiddelen en Veerle Visch (Albeda), teamlid bij Marc, vertellen in deze video over hoe ze...
In 2025 zijn alle leermiddelen in het mbo gratis! 4 maart, 2021 - Column Pascal Koole Het is 2025 en we plukken steeds meer de vruchten van de samenwerking tussen mbo-scholen, docententeams, docenten op het gebied van open...
Pilotproject: leermiddelen delen voor zorgtechnologie in het onderwijs 3 maart, 2021 - Jolanda van Til (Deltion College) pakt door op digitalisering. Dat doet ze niet alleen. Samen met haar collega’s in het mbo wil ze de regie...