Check, double check tijdens derde testdag in pilot Onderwijskoppeling en Examinering (OKE)
Er hangt spanning in de lucht op de vierde etage van het Albeda College in Rotterdam. In het Topsportcentrum pal naast het Feyenoord stadion wordt driftig getikt en getest. Het is de derde keer* dat deelnemers doorlichten of en hoe de systemen van platformaanbieder voor toetsleveranciers Remindo en studenteninformatiesysteem Eduarte met elkaar communiceren. De tests zijn ook een soort van topsport, waarbij de winst ’m straks zit in een razendsnelle en foutloze verwerking van toetsresultaten voor alle mbo-scholen. We spraken enkele deelnemers tijdens deze testdag op 9 juni.
Tekst: Martijn van der Ven
Ruud Martin, projectleider: “Vandaag testen we koppelvlakken tussen Remindo en Eduarte. Finetuning daargelaten, gaan we een functionerende koppeling zien. De pilot is voor zowel docenten als studenten een belangrijke stap naar een veel snellere verwerking van toets- en examenresultaten, zonder dat er ingewikkeld maatwerk nodig is.
‘De pilot is een belangrijke stap’
Cijfers komen straks beschikbaar in het studenteninformatiesysteem in amper 30 seconden. In extreme gevallen kan dit nu nog maanden duren! ”Het doel van het Netwerk Examinering en Digitalisering (NED) is samenwerken om de stroom van summatieve toets- en examenresultaten in het mbo straks volledig digitaal door de keten te leiden. Dit is nodig omdat er tientallen toetsaanbieders zijn en evenzoveel mbo-scholen. Bovendien zijn de huidige methodes om toetsresultaten uit te wisselen op z’n zachtst gezegd niet meer van deze tijd. Ik zie een enorme bereidheid bij de leveranciers om mee te doen met de ontwikkeling en implementatie, want standaardisering heeft ook voor hen grote voordelen.”
Jos van der Arend, Informatieanalist Kennisnet:
“Werkt de koppeling zoals we hem hebben bedacht? Dat is waar we vandaag met testers en toehoorders achter willen komen. Je hoopt dat er vandaag geen fouten optreden.
‘In oktober live? Ik heb er vertrouwen in’
Aan de andere kant: als ze erin zitten, hoop je dat ze optreden. We zien bijvoorbeeld al wat verbeterpunten voor de interface. Scholen komen met specifieke verzoeken, dus moeten we kijken of en hoe we die kunnen inpassen. In vergelijking met de vorige testdag zijn het gelukkig relatief kleine op- en aanmerkingen. Er is hard gewerkt de afgelopen twee maanden. Met de uitkomsten van vandaag gaan we aan de slag en testen we koppelingen met de studentinformatiesystemen van PeopleSoft en Osiris. Of in oktober alle systemen met de juiste koppelingen live kunnen? Dat is wel waar iedereen voor gaat, ik heb er vertrouwen in.”
Maaike Molenkamp, Topicus:
“Vandaag zijn er drie groepen aan de slag, elk met een eigen testscript. Ik test wat Remindo doet als ik data invoer en wat er vervolgens terugkomt in Eduarte. Bijvoorbeeld als ik invul dat een student niet is komen opdagen voor een toets. Het loopt verrassend soepel.
‘Fijn om te zien dat verwachtingen uitkomen’
Ik zit hier namens Topicus, een van de architecten van het studenteninformatiesysteem. Fijn om te zien dat onze verwachtingen in de praktijk uitkomen, want dat blijft natuurlijk spannend.”
Manon van Soest, Proces- / projectmanager onderwijslogistiek ROC Midden Nederland:
“Het realiseren van koppelingen tussen de contentaanbieders en de mbo-scholen heeft een technische kant, maar ook een proces- en beleidsmatige kant. Elke instelling is anders georganiseerd. Zelfs binnen een mbo-instelling werken verschillende colleges vaak weer net even anders.
‘Gelukkig is iedereen het over één ding eens’
De vraag is of een koppeling dan ook werkt en wat er nodig is om dit voor elkaar te krijgen. Op die vraagstukken wil ik antwoorden kunnen geven. Maar ook op de vraag hoe je de verschillende mensen, waaronder examencommissies, onderwijsontwikkelaars, afdelingshoofden en administratief medewerkers, binnen je mbo-school meekrijgt. Gelukkig is iedereen het over één ding eens: van Excel-lijstjes en stapels papier willen we heel graag af.”
Freek Pino, Projectmanager Digitaal Toetsen, Albeda College: “Ik ben heel tevreden over het testverloop tot nu toe. Er staat een robuuste koppeling. Tegelijkertijd is het spannend, want er hangt veel af van deze pilot. Ik zie hoe mbo-scholen nu moeten werken, zonder deze koppeling.
‘Iedereen ziet dat het makkelijker kan en gestandaardiseerd moet’
Denk aan eindeloos in- en exporteren, veel handwerk en losse papiertjes. De toegevoegde waarde van digitalisering is niet te onderschatten. De OKE pilot is onder een gunstig gesternte ontstaan, omdat er een enorme behoefte is. Iedereen ziet dat het makkelijker kan en gestandaardiseerd moet.”
Cock Vonk, Informatiemanager Albeda College, lid stuurgroep: “De stuurgroep houdt controle op de voortgang van het proces en de oplevering van het product. We toetsen ook op de samenwerking tussen instellingen en leveranciers, want er zijn in het mbo-onderwijs veel meer verschillende toetsaanbieders en één-op-één-relaties dan in het hbo en wo, wat standaardiseren uitdagend maakt.
‘Te ingewikkeld om in je eentje te doen’
Mijn oproep is daarom: maak jezelf niet uniek, want iedere school die met een leverancier te maken heeft, heeft hetzelfde proces uit te voeren. Digitalisering is te ingewikkeld geworden om het in je eentje te doen. Wat ik tot nu toe zie, stemt tot tevredenheid. Er wordt goede vaart gemaakt. Je voelt dat iedereen met energie en motivatie de handen ineen wil slaan.”
De pilot is een initiatief van het Netwerk Examinering en Digitalisering (NED). Ontwikkelingen zoals het beschrijven, de bouw en het testen van alle benodigde koppelvlakken komen tot stand door samenwerking tussen de( tot nu toe betrokken) mbo-scholen (Albeda, ROC van Amsterdam, ROC Midden Nederland, Summa College, Zadkine, MBO Amersfoort, Noorderpoort en Alfa college), de SIS-, plannings- en examenleveranciers, inclusief de ICT-platformen die de afname-applicaties aanbieden.
Lees ook:
- Mijlpaal: positieve eerste test met digitale gegevensuitwisseling examinering in de mbo-sector
- ‘Digitaal examineren scheelt al gauw 125 fte aan handwerk’
- Wat is een Open Onderwijs Application Programming Interface? En nog 5 vragen over de OOAPI