Waar richt mbo Nederland zich op als het om data-initiatieven gaat?
Data inzetten om het onderwijs te verbeteren. Denk aan een student betere begeleiding geven of een docent helpen in zijn of haar professionele ontwikkeling. Dat klinkt als een mooie ambitie. Maar hoe staat het er eigenlijk voor in de mbo-sector op het gebied van data? Wat zijn bijvoorbeeld de meest voorkomende doelen van deze data-initiatieven? Het team Data-ondersteund onderwijs van het programma Doorpakken op digitalisering stelde onder andere deze vraag aan de mbo-instellingen. De eerste inzichten zijn nu bekend en zie je terug in deze infographic! Er zijn nu al mooie inzichten verzameld, maar het smaakt naar meer. Staan de data-initiatieven van jouw instelling er al bij?
Het team Data-ondersteund onderwijs heeft als doel om waardevolle inzet van data naar een hoger plan te tillen. Dit doet het team door een overzicht te geven van wat er gebeurt op het gebied van data, mensen met elkaar in contact te brengen en technische barrières weg te nemen. Om uiteindelijk mbo-instellingen de mogelijkheid te bieden om met data hun onderwijs te verbeteren.
“Als alle instellingen hun data-initiatieven invullen creëren we zicht op wat er allemaal mogelijk is bij het inzetten van data“
JaapJan Vroom
Een eerste stap is bewustwording. In deze infographic zie je een eerste beeld. Het geeft iedereen die data-ondersteund onderwijs een warm hart toedraagt zoals bestuurders, informatiemanagers, beleidsmedewerkers en ondersteunende diensten binnen instellingen inzicht in de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van data in het mbo. Daarnaast maakt zo’n overzicht de trends inzichtelijk, krijg je inzicht in welke instellingen bepaalde data-initiatieven zijn gestart om samenwerking te bevorderen en verbinding te creëren. En krijg je een beeld van welke data-initiatieven voor mbo-instellingen relevant zijn. Benieuwd naar de meest actuele inzichten? Bekijk dan het interactief dashboard, waar de infographic een vertaling van is.
Een volledig overzicht creëren van data-initiatieven van alle mbo’s in Nederland is de wens. Zo’n overzicht van data-initiatieven maakt het mogelijk om te kunnen fungeren als regieorgaan en verbinder tussen instellingen. “Als alle instellingen hun data-initiatieven invullen creëren we zicht op wat er allemaal mogelijk is bij het inzetten van data. We kunnen dan hopelijk ook zien of er onderwerpen of gebieden zijn die heel erg in trek zijn, of juist wat achterblijven en daar acties op ondernemen. Uiteindelijk hopen we dat je per instelling kunt zien waar ze mee bezig zijn, zodat je korte klappen kunt maken bij het opvragen van kennis en ervaring en gemakkelijk samen kunt werken aan het realiseren van data-ondersteund onderwijs,” aldus JaapJan Vroom aanvoerder van het thema Data-ondersteund onderwijs.
Staat jouw data-initiatief er nog niet bij? Vul dan deze vragenlijst in en help het team om het overzicht compleet te maken: