Hoe zit het met de bekostiging van toetsen en examens?

Er zijn twee soorten toetsen en examens:
Formatieve toetsen bieden ondersteuning aan het beoordelen van de vorderingen van de student. De uitslag moet ook worden gedeeld met de student zodat deze een beeld krijgt van de studieresultaten. Zij vormen een onderdeel van het reguliere aanbod tijdens de lessen. Formatieve toetsen leveren wel een bijdrage aan de kwalificatie maar zijn er geen onderdeel van.
Summatieve toetsen en examens zijn een onderdeel van de kwalificatie en voor rekening van de opleiding. Soms zitten er kwalificerende onderdelen in de leerinhoud waarvan wordt verwacht dat de student er over kan beschikken. De kosten hiervan moeten worden gedragen door de opleiding en in overleg met de uitgever worden bepaald.

Extra vraag: Hoe zit het met aanvullende toetsen en examens?

Deze maken wel of geen onderdeel uit van het reguliere aanbod. Indien zij een onderdeel zijn van het reguliere aanbod, tijdens de lessen of de stage, dan zijn de kosten voor de opleiding. Zo niet, dan zijn zij vrijwillig en voor rekening van de student, al dan niet met een bijdrage van de instelling en/of het leerbedrijf.

En hoe zit het met externe examens?

Bij sommige opleidingen is het vanuit andere wetgeving (bijvoorbeeld bij Railvervoer of in het maritieme domein) verplicht om de examens extern te laten afnemen. Scholen kunnen daar niet omheen, externe examinering is dan verplicht. De school mag (een deel of alle) kosten voor de externe examens op de student verhalen. Het moet niet. Vanuit redelijkheid en billijkheid verdient het misschien aanbeveling te bekijken welke kosten door externe examinering worden bespaard?

Categorieën Examens en toetsen, Kosten van de mbo-opleiding: voor de student, Kosten van een mbo-opleiding: voor de school
Reacties (0)
Geef een reactie