Datadinsdag

Datadinsdag, onmisbare hulp voor data-ondersteund onderwijs

Elke tweede dinsdag van de maand is het datadinsdag. Je kunt op die dinsdagen activiteiten verwachten waarmee we je handvatten geven verder te komen met data in jouw les en instelling. Dat kunnen zijn webinars, workshops, presentaties van gave sprekers; online én in fysieke bijeenkomsten. In de infographic vind je alle data en onderwerpen benoemd.

Waarom? De afgelopen anderhalf jaar heeft de themagroep ‘data-ondersteund onderwijs’ veel geleerd over hoe je data-ondersteund onderwijs in een instelling kunt realiseren. Natuurlijk willen wij deze kennis met je delen.

Fijne dinsdagen gewenst!

Op deze pagina het overzicht van alle items, de aanmeldlinks per datadinsdag en overige details!

22 februari 2022: een statistisch model voor uitval mbo niveau 2? Tijd voor een ethisch gesprek!

In deze verplaatste editie (i.v.m. de CvI conferentie op 8 feb) van de datadinsdag gaan we daadwerkelijk een ethisch gesprek voeren. Welke waarden staan centraal wanneer we een dergelijk model gebruiken? Wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijk model en hoe passen we dit ethisch en verantwoord binnen instellingen toe? Met behulp van het ethiekkompas gaan we met elkaar vanuit publieke waarden het statistisch model verder analyseren en ontleden.

Lees verder en meld je aan!

Oude datadinsdag edities

Bekijk de eerdere edities van datadinsdag met de presentaties en het verslag van de bijeenkomst.

11 januari: wat zijn databronnen en wat heb je er aan?

Om data-ondersteund onderwijs te kunnen realiseren heb je (uiteraard) databronnen nodig. Deze datadinsdag gaan we met elkaar bekijken over welke databronnen een gemiddelde mbo instelling de beschikking heeft. Welke bronnen kun je waarvoor gebruiken? Welke link kunnen we leggen met de Mora?

Bekijk de presentaties en het verslag

14 december 2021: Ervaringen uit de datacoalities, deel 1

In het mbo werken instellingen samen in een aantal datacoalities. Hierin doen we met elkaar kwalitatieve inzichten op over de manier waarop met data waarde kan worden verkregen in het onderwijsproces. Hoe kunnen we kernprocessen slim verbeteren of kwetsbare studenten eerder spotten en beter begeleiden? Hoe kunnen we het leerproces van de student verbeteren? De vertrouwde ‘onderbuik’ van leraren voldoet lang niet altijd meer als intuïtief kompas.

Bekijk de presentaties en het verslag

9 november 2021: Ethisch gesprek over data. Hoe doe je dat?

Onderwijs verandert razendsnel. Nieuwe ontwikkelingen zorgen er voor dat we steeds meer data genereren. Bewust, maar vaak ook onbewust. Het is belangrijk om hierover met elkaar een ethisch gesprek te voeren, zodat we als docent, team en instelling stilstaan bij wat er allemaal gebeurt met (studie)data. Hoe doe je dat? Hoe ga je het gesprek aan?

Bekijk de presentatie en het verslag van de datadinsdag van 9 november

12 oktober 2021: Lancering Quickscan Studiedata

Met de Quickscan Studiedata kun je als instelling jouw eigen volwassenheid op studiedata vaststellen. De scan geeft je vervolgens een advies voor het opstarten van een eigen studiedata-programma. De gebruikte tool maakt het mogelijk om na het invullen een netwerk op te bouwen met instellingen die je verder kunnen helpen bij het opbouwen van de datavolwassenheid. Een onmisbaar instrument om kennis op te doen en te delen, dus wees erbij om ook jouw eigen datatraject te starten.

Bekijk de presentatie en het verslag van de lancering van de Quickscan