Programma miniconferentie Bruggen Bouwen, 5 februari 2020

Aanmelden via bruggenbouwen@sambo-ict.nl

Locatie: Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, Utrecht

13.30 Inloop
14.00 Opening Team Bruggen Bouwen
14.15 Ict-bekwaamheid en professionalisering Frans Schouwenburg
14.35 Technologie & onderwijs Sander van Acht
15.15 Workshops 1e ronde
Ict-competentie kaartspel Marc Jansen
Een introductie van het practoraat Ingeborg Kertesz
Community of Practice Leren en ict (CoP) Marius van Zandwijk
Data ondersteunde micromodules maken in 20 minuten (en Xerte) JaapJan Vroom
Verbind opleidingen met microlearning Pascal Koole
 16:00 Netwerkpauze en tafelgesprekken met de thema’s: veranderkunde, onderwijskunde, adviesvaardigheden, trainer/coach, technovator en het programma Bruggen Bouwen
 16.45 Workshops 2e ronde
Digitale geletterdheid van medewerkers ROC-breed aanpakken Annet Smith en Ashwin Brouwer
Hoe organiseer je structureel overleg met i-coaches? Marit Montsanto
To-do-loe Jorrit Arntzen
VR en AR in het onderwijs Sander van Acht
Evaluatie programma Bruggen Bouwen Team Bruggen Bouwen
17.30 Afsluiting
18:00 Borrel en diner

Toelichting workshops

1e ronde

Ict-competentie kaartspel – Marc Jansen
Tijdens deze workshop ga je met je mede-i-coaches het gesprek aan over de ict-gedragsindicatoren die een toekomstbestendige docent nodig heeft in zijn of haar onderwijspraktijk.

Een introductie van het practoraat – Ingeborg Kertesz, Practoraat mediawijsheid
In deze workshop zullen we uitleggen wat het Practoraat is en waar we ons mee bezig houden. Er wordt ingegaan op de experimenten die docenten van het Practoraat uitvoeren. Ook maken de deelnemers kennis met mbomediawijs.nl, de website van het Practoraat waar mediawijsheidslessen, edutools en interessante blogs op te vinden zijn.

Community of Practice Leren en ict (CoP) – Marius van Zandwijk
De CoP is een leer- en werkgemeenschap van docenten en teammanagers van mbo-instellingen die werken aan vragen rond gepersonaliseerd leren. Vanuit concrete vragen uit de praktijk werken de deelnemers themagewijs aan praktische antwoorden. In deze workshop gaan we in op de werkwijze en uitkomsten van de CoP. In maart starten we een nieuwe cyclus: dat kan interessant zijn voor I-coaches die een rol hebben bij innoveren.

Data ondersteunde micromodules maken in 20 minuten (en Xerte) – JaapJan Vroom
Met de Deltion recepten maak je snel en eenvoudig online lesmateriaal met de auteurstool Xerte. Met recepten ontwikkel je lesmateriaal voor verschillende onderwijssituaties, afhankelijk van het recept dat je kiest. Met het recept staat er een vast format voor je klaar. Je hoeft niet meer na te denken over de opbouw, maar plaatst je inhoud snel in Xerte. Net zo makkelijk als Powerpoint. De Deltion Recepten zijn micromodules. Studenten doen er maximaal 10 minuten over om ze te doorlopen. Het zijn dus geen grote online modules waar je een flink stuk van het curriculum in kunt stoppen. Elke ontwikkelde micromodule is in staat de studentactiviteiten in de module op te slaan. Als leraar kun je zien wat je studenten gedaan hebben, of ze bijvoorbeeld de videoles snappen, of ze nog vragen hebben over de stof of hoe ze gescoord hebben op een toets. Met deze Learning Analytics ben je in staat je onderwijs persoonlijker in te richten. We hebben een aantal accounts beschikbaar om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Voor meer info kun je hier terecht: https://xerte.deltion.nl/play.php?template_id=1064

Verbind opleidingen met microlearning – Pascal Koole
Ambities in de richting van flexibel, actueel, wendbaar, gepersonaliseerd en beroepsgericht vinden we momenteel in bijna elk beleidsdocument in het mbo terug. Wij i-coaches gaan dan al snel op zoek naar de grote gemene deler. Inzetten op vormen van Microlearning kan dan een slimme zet zijn; korte krachtige leereenheden zoals kennisclips die multi inzetbaar zijn. Maar hoe en waar begin je? In deze presentatie neemt Pascal je mee in een praktisch praktijkvoorbeeld.

2e ronde

Digitale geletterdheid van medewerkers ROC-breed aanpakken – Annet Smith/Ashwin Brouwer
Het Friesland College en het Nova College hebben de handen ineen geslagen om de digitale geletterdheid van medewerkers te vergroten. Dit doen ze op basis van een zelf ontwikkeld kwalificatiedossier digitale geletterdheid. Hierin worden kerntaken en werkprocessen voor zowel OP als OOP beschreven. Met een praktijkgerichte aanpak laten we zien hoe dit is ontstaan en hoe dit in de praktijk verder wordt vormgegeven met daarbij een belangrijke rol voor de mediacoaches en i-coaches.

Hoe organiseer je structureel overleg met i-coaches? – Marit Montsanto
De workshop zal gaan over hoe i-coaching en specifiek het i-coach-overleg binnen het Mediacollege eruit ziet. Hierbij willen we de structuur van het i-coachoverleg uitleggen (die gebaseerd is op de structuur van SaMBO-ict), vertellen wie er bij het i-coachoverleg aanwezig is, wat er wordt besproken en hoe de interactie werkt tussen de verschillende aanwezigen. Er wordt een kijkje gegeven in de icoach-praktijk van het Mediacollege Amsterdam.

To-do-loe – Jorrit Arntzen
De stroom van informatie die op ons af komt is indrukwekkend. Vanuit verschillende kanalen krijgen we vragen. We maken lijstjes. Schrijven notitieblokken vol en proberen met mapjes in de mail een ordening te brengen in deze constante stroom van to-do’s. Soms zijn dit taken die we alleen kunnen oppakken, vaak zijn het uitdagingen die samen gedaan moeten worden. En dan is er ineens een combinatie van appjes waarbij 1+1+1 opeens 4 is. In deze workshop kijken we hoe Microsoft To-Do in combinatie met Outlook en Planner gebruikt kan worden om de to-do-stroom te temmen.
Om deel te kunnen nemen heb je nodig:
-Een laptop en een telefoon geschikt voor de onderstaande software
-Toegang tot Microsoft Outlook
-Toegang tot Microsoft To-Do
-Toegang tot Microsoft Planner

VR en AR in het onderwijs – Sander van Acht
Hoe gaaf is het om plots zelf over de Mount Everest te lopen, het zonnestelsel in je hand te houden of voor 500 man die spannende presentatie te kunnen oefenen? Virtuele werelden zijn dichterbij dan ooit en ze bieden prachtige kansen voor ons onderwijs. Maar hoe passen we deze nieuwe technieken in? Waar hebben ze echt meerwaarde? In deze workshop dompelt Sander van Acht je onder in de wereld van virtual en augmented reality.

Evaluatie programma Bruggen Bouwen – Martijn Bijleveld & Leo Bakker
In deze workshop gaan we in gesprek met de brughoofden over het programma Bruggen Bouwen.
-Wat vind je van het programma, hoe loopt het, hoe gaat het in de instellingen?
-Wat heb je nog nodig om i-coaches op een goede manier in te zetten?
-Wat vind je van de leergangen?
-Hoe ziet de rol van brughoofd eruit en hoe gaan we om met de aansturing, met de logistiek en met de no shows?
Uiteraard is er de mogelijkheid om nog vele andere vragen te stellen.