Marian Soepenberg-Zwanepol (Landstede MBO) wint SURF onderwijsaward 2024
Tijdens de SURF onderwijsdagen kreeg Marian Soepenberg-Zwanepol een van de drie SURF Onderwijsawards 2024 uitgereikt. De SURF Onderwijsawards worden jaarlijks uitgereikt aan drie professionals die een grote bijdrage hebben geleverd aan de ict-vernieuwing in het Nederlandse onderwijs. De andere twee awards gingen naar Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht) en Paul Gobée (UMC Leiden).
Foto: SURF
Marian Soepenberg-Zwanepol is projectleider Innovatief Trainingscentrum (ITC) bij Landstede MBO en speelde een sleutelrol in de ontwikkeling en implementatie van de immersive room voor zorgstudenten begin 2024. De interactieve ruimte, mede mogelijk gemaakt door Programma Digitaal Bekwaam, biedt realistische zorgsimulaties zoals ziekenhuis- en verpleeghuissituaties. Voor het mbo, waar leren door doen centraal staat, biedt deze ruimte een veilige omgeving om theoretische kennis in de praktijk te brengen. Landstede MBO wil uiteindelijk simulatieonderwijs verspreiden over alle opleidingen. Marian ziet dit als een mooie aanvulling op de huidige onderwijsvormen en verwacht dat de interactieve mogelijkheden binnen het onderwijs alleen maar groter worden.
De jury over Marian: 'Met haar werk aan de ontwikkeling van een immersive room laat Marian zien hoe technologie écht tot leven kan komen in het onderwijs. Ze pioniert met toepassingen die niet alleen vernieuwend zijn, maar ook breed inzetbaar, vooral binnen het mbo. Marian verdient een podium om haar inspirerende werk te laten stralen. Haar inzet geeft de immersive room een plek naast traditionele leermiddelen en opent nieuwe, tastbare mogelijkheden voor leren en ervaren.'
Aanjager technologie in het onderwijs
Collega's zeggen over Marian: 'Binnen het mbo zetten we technologie nog te weinig in om de praktijk realistisch na te bootsen. Het aanjagen van deze leermethodieken blijft voor velen een angst voor het onbekende. Marian deinst hier niet voor terug! Zij durft die stap te zetten en heeft de immersive room opgericht, waarin studenten levensechte beroepssituaties kunnen ervaren. Deze aanpak bereidt hen veel beter voor op de werkelijkheid dan een boek of video ooit zou kunnen. Marian maakt hierbij echt het verschil; ze spreekt zowel de taal van de technologie als die van het onderwijs en verbindt zo alle betrokkenen.
De komende jaren is Marian betrokken als projectleider in de onderzoekswerkplaats Room for Care vanuit programma Digitaal Bekwaam. In een interview met MBO Digitaal is ze aan het woord over ambities, dromen én verwezenlijking van nieuwe technologie in het onderwijs.