Bijeenkomst Kennisdeling Onderwijs 365: ben jij erbij op 9 juni?

Mbo- en hbo-scholen, MBO Digitaal, SURF en Microsoft organiseren op 9 juni alweer een volgende Kennisdeling Onderwijs 365 bij de hogeschool Leiden. Dit belooft weer een mooie fysieke bijeenkomst te worden na de laatste bijeenkomst van 9 december bij Microsoft op het Schiphol-terrein.

Het programma is rond (zie overzicht hieronder). AI & Microsoft zijn de rode draad van de KDO 365. Wil jij weten wat AI en Office 365 voor jou kunnen gaan betekenen kom dan naar de keynote en volg gelijk één van de twee verdiepingssessies verzorgd door Microsoft. Deze verdiepende workshops gaan in op vraagstukken als wat betekent dit voor het gebruik en wat betekent dit voor het beheer? Maar dat is niet alles want ook PowerAutomate & AI of het nieuwe Microsoft Whiteboard staan op de agenda en we geven een inkijkje in het Enterprise Skills Initiative. Van deze en nog veel meer mooie onderwerpen kun je weer genieten in het mooie Leiden.

Tijdstip en locatie

Wanneer: Vrijdag 9 juni
Hoe laat: 09:00 tot 16:00 uur
Waar: Hogeschool Leiden
Bereikbaarheid: Zowel met het openbaar vervoer als met de auto goed bereikbaar. Betaald parkeren kan in de wijk en in de parkeergarage van het LUMC.

Verslag 9 juni 
De Bijeenkomst heeft inmiddels plaatsgevonden. Kijk hier voor het verslag.

Programma

Nummer Tijdstip Titel Beschrijving Presentator
0 09:00 – 10:00 Inloop met koffie / Thee
1 10:00 – 10:15 Opening & Mededeling
2 10:15 – 10:45 Keynote Generatieve AI biedt nieuwe mogelijkheden voor de manier waarop we werken, leren en communiceren. Het stelt ons in staat om ervaringen op maat te ontwerpen, en onze creativiteit en expressie te stimuleren. Echter, het gebruik generatieve AI vraagt ook om zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid,. Hoe garanderen we dat generatieve AI ethisch, betrouwbaar en inclusief is? Hoe bewaken we de kwaliteit, authenticiteit en veiligheid van wat er wordt gegenereerd? En hoe versterken we de menselijke creativiteit in plaats van deze te vervangen? Jeroen Strijbosch
3 10:45 – 11:15 Verplaatsen & Koffie
4 11:15 – 12:00 Workshop ronde 1
4.1 De toekomst van leren met Microsoft & AI. In deze sessie duiken we dieper in de wereld van generatieve AI en de mogelijkheden voor docenten. Hoe kun je deze nieuwe technologie vandaag al effectief inzetten om jou en je studenten te ondersteunen, en wat zijn de valkuilen waar we voor moeten oppassen? Hoe kunnen we het beste omgaan met b.v. plagiaat? Ook zullen we ingaan op de toekomstvisie van Microsoft is voor AI in learning tools. Jeroen Strijbosch
4.2 Azure OpenAI: hoe generatieve AI het MBO kan verrijken. In deze workshop maak je kennis met de co-pilots in Microsoft platform en de Azure OpenAI playground, een cloud-gebaseerd platform dat toegang biedt tot krachtige generatieve AI-modellen zoals GPT-3 en 4. Je ontdekt hoe je deze modellen kunt aanpassen aan je specifieke leerdoelen en scenario’s, zoals inhoudsgeneratie, samenvatting, semantisch zoeken en natuurlijke taal naar code vertaling. Je leert ook hoe je verantwoord gebruik kunt maken van generatieve AI met behulp van de ingebouwde contentfiltering en de beveiligings- en compliancefuncties van Azure. Charlotte van Beijsterveld
4.3 MS Whiteboard een volwaardig alternatief voor…??? Microsoft Whiteboard bestaat ondertussen al een hele tijd en is nu niet één van de top apps te noemen. Door nieuwe ontwikkelingen is er ineens meer mogelijk! Wil jij ervaren of MS Whiteboard een alternatief kan zijn voor bijvoorbeeld Padlet, Mural of misschien zelfs Miro, dan zie ik je graag. Laat ik je de mogelijkheden ervaren en wijs ik je ook op de grootste valkuil! Ralf Hillebrand
4.4 Uit de praktijk (archivering, e-portfolio en wat is een goede kennisclip) Aan de hand van verschillende voorbeelden uit praktijk wordt verteld hoe de archivering bij de faculteit GZ van Hogeschool Leiden is georganiseerd met behulp van Sharepoint. Daarnaast heeft deze zelfde faculteit in Sharepoint een e-portfolio omgeving gemaakt. Hoe zijn de ervaringen hiermee en welke (on)mogelijkheden zijn wij tegengekomen? Tenslotte staan we stil bij de vraag Wat is een goede kennisclip? Weten docenten hoe zij een goede kennisclip kunnen maken? Hoe lang mag een kennisclip bijvoorbeeld duren? En hoe belangrijk is de vorm van een kennisclip? En is een Powerpoint presentatie ook een kennisclip? In deze workshop hoor je er alles over! Mariëtte Siemons
5 12:00 – 13:00 Lunch
6 13:00 – 13:45 Workshop ronde 2
6.1 Microsoft Teams als LMS Microsoft Teams is géén Learning Management System (LMS) en ook niet als LMS bedoeld. Maar het bevat wel veel functionaliteiten van een LMS en wordt op veel scholen als een belangrijk platform ingezet. Bij mboRijnland is dit hét leerplatform, waarop meerdere bouwblokken worden geplot en ingericht. Bijvoorbeeld bij het aanmaken van een nieuw team kan de Class Notebook standaard met inhoud worden uitgerust en zijn er overzichten van aanwezige teams per college. Met behulp van MS Graph API en MS Power Platform wordt Teams nog verder verrijkt. Is een traditionele LMS buiten het Microsoft-platform nog nodig? Wing Kan Lai
6.2 Examineren in Teams Veilig examineren in Teams is mogelijk waarbij onder andere Word, Excel en PowerPoint kunnen worden gebruikt. Studenten kunnen niet mailen en/of chatten met elkaar en internet slechts beperkt toegankelijk maken, daar zit de grootste uitdaging met het beveiligen. Met een goede inrichting van Teams en examenaccounts kan dit. Mirjam Bijman
6.3 PowerAutomate: Automatiseren voor dummies Met PowerAutomate is het mogelijk om verschillende (Office365) apps met elkaar samen te laten werken en repetitieve handelingen te automatiseren. Vooral voor onderwijsondersteunend personeel kan met deze app veel tijd bespaard worden en wordt de kans op het maken van fout vele malen kleiner. Nooit meer antwoorden vanuit Forms handmatig kopiëren naar Excel, altijd de bijlages van die ene belangrijke opdrachtgever die via de mail binnenkomen in een aparte map in OneDrive enz.

Graag neem ik jullie mee in de mogelijkheden van PowerAutomate die we regelmatig gebruiken op het ROC van Amsterdam en gaan we met elkaar in gesprek over welke processen jij zou kunnen automatiseren via deze tool.

ChatGPT kan ook mooi worden ingezet als je even vastloopt in een stroom! Ook dit nemen we kort mee in deze workshop

Karlijn van Anrooij
6.4 Regie pakken op de continue doorontwikkeling van de DLWO: hoe zet je de volgende stap? Continue aanpassingen in het IT landschap, veel nieuwe applicaties, ontwikkelingen binnen M365, de komst van AI zoals Chat GPT, meer aandacht voor digitale transformatie en onderwijs vernieuwing zoals flexibilisering: hoe komen al deze facetten samen in de DLWO? En wellicht belangrijker, hoe houd je de regie binnen de organisatie? Tijdens deze sessie nemen Nico Juist en Shelby de Nijs je mee in een pragmatische en interactieve aanpak om deze regie te verbeteren en intern af te stemmen. Zo ben je goed voorbereid voor alle toekomstige ontwikkelingen. Nico Juist & Shelby de Nijs
7 13:45 – 14:15 Verplaatsen & Koffie
8 14:15 – 15:00 Workshop ronde 3
8.1 Simulatie met een Susie pop (geen directe link met O365) Binnen de opleiding Verpleegkunde van hogeschool Leiden maken we gebruik van de zgn. Susiepop. Dit is een pop waarmee we allerlei situaties van een patiënt kunnen nabootsen. Op die manier leren studenten in een veilige leersituatie hoe het is om in soms wat complexere situaties te moeten handelen. Ook kunnen we oefenen met zeldzame situaties. Situaties die je in de praktijk niet vaak tegen komt maar waar je wel goed op voorbereid wilt zijn. In deze sessie wordt een demonstratie gegeven het Susielokaal en zie je hoe docenten dit simulatieonderwijs vormgeven. Bianca Delpeut
8.2 VIVA Suite bij het ROC van Twente Binnen het ROC van Twente wordt gebruik gemaakt van VIVA. Wat er wordt gebruikt vanuit de VIVA suite en hoe die verschillende onderdelen uit deze suite worden ingezet wordt toegelicht door Sebastiaan Freeke. Sebastiaan Freeke
8.3 Informatiekanalen wirwar In het onderwijs kennen we veel tools waarmee we kunnen communiceren tussen student en docent, studenten en medewerkers onderling, maar wat communiceren we nu waar? Hoe kondig je roosterwijzigingen aan? Hoe geef je aan dat de student zijn/ haar koksmuts mee moet nemen? In deze interactieve workshop over communicatie met studenten proberen we met elkaar hier antwoord op te vinden. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe kan dit beter en efficiënter? In deze sessie even geen laptops of samenwerkingstools, maar post-its om ideeën te verzamelen en het gesprek te starten! Iedereen is uitgenodigd! Arjan Veldkamp / Frank ten Hove
8.4 Van Stream naar Stream In 2016 heeft Hogeschool Inholland ‘Stream’ als onderdeel van de 365-omgeving van Microsoft in gebruik genomen. Sinds die tijd zijn er heel veel video’s naar geüpload. En zeker tijdens de coronacrisis is het aantal video’s enorm toegenomen. Anno 2023 heeft Inholland ruim 24TB aan videobestanden op Stream staan. En dan kondigt Microsoft aan te stoppen met de ‘Klassieke Stream’. De nieuwe Stream is alleen nog maar een videoplayer in de cloud en de opslag van de video’s wordt OneDrive/SharePoint. Wij nemen jullie mee in onze aanpak hoe wij op SharePoint een nieuwe opslagplek willen creëren voor onze video’s en hoe wij de migratie van de huidige video’s willen aanvliegen. Maar wij horen ook graag hoe jullie onderwijsinstelling deze migratie gaat aanpakken! Jadwiga Soroka / Sven van den Booren
9 15:00 – 15:15 Afsluiting
10 15:15 – 16:00 Borrel

Meer informatie

Wil jij zelf een presentatie geven of meer weten over, of een bijdrage leveren aan de KDO365 gebruikersgroep? Neem dan contact op met Wim van Vliet. Wij verheugen ons erop om elkaar weer fysiek te treffen.

 

 

Reacties (0)
Geef een reactie