Let’s educate the world: 5x waarom een Team Content Creation een goed idee is
We groeien toe naar een open kenniseconomie waarin iedereen vrij toegang heeft tot leermaterialen. Goed voor de kansengelijkheid, de onderwijskwaliteit én het milieu. Pascal van de Kaa, adviseur onderwijsvernieuwing en projectmanager van het Team Content Creation van ROC Amsterdam-Flevoland legt uit waarom open leermaterialen de toekomst zijn.
Tekst: Annelies Peters
Het Team Content Creation van Pascal startte in april 2022. “Kort gezegd maken we open leermaterialen met en voor onze opleidingen, docenten en studenten. Uit het programma Doorpakken op Digitalisering blijkt dat er steeds meer belangstelling is voor dit soort leermaterialen”, zegt Pascal. “We zijn geïnspireerd door het Deltion College in Zwolle dat hier al langer mee bezig is. Maar om het écht een succes te laten worden, is het belangrijk dat nog veel meer mbo-scholen meedoen.”
Must voor elke school
Sommige docenten en scholen zijn volgens Pascal nog een beetje huiverig over open leermaterialen. “Docenten zijn soms bezorgd dat anderen er vandoor gaan met hun lesmateriaal. Terwijl ze waarschijnlijk zelf ook op YouTube opzoeken hoe je een cake bakt, een muur schildert of een fietsband plakt. In de basis is dat hetzelfde principe: iemand heeft een uitlegfilmpje gemaakt dat iedereen 24/7 gratis kan bekijken”, legt Pascal uit. “En scholen vragen zich af: what’s in it for me? Dan zeg ik: heel veel! Want met elkaar kunnen we meer, beter en toegankelijker onderwijsmateriaal maken voor álle studenten.”
De ontwikkeling van open leermaterialen is dan ook een belangrijk thema binnen Npuls. En de overheid stelt bij steeds meer subsidies de eis dat de leermaterialen open gedeeld worden. Dus dit is hét moment voor mbo-scholen om in te stappen. Pascal geeft vijf redenen waarom een Team Content Creation een must is voor elke mbo-school:
1. Meer kansengelijkheid
“Open leermaterialen zorgen voor meer kansengelijkheid in het onderwijs. Zo simpel is het. Als studenten vrije toegang hebben tot leermaterialen, kunnen zij leren wat ze willen en zijn ze niet langer afhankelijk van de portemonnee van hun ouders. Het is niet voor niets een van de meest gehoorde klachten in de jaarlijkse JOB-monitor. Open leermaterialen maken het bovendien mogelijk om ándere dingen te leren, tijdens je studie of werk. Denk aan een student aan de kappersopleiding die een website wil leren bouwen. Daarnaast maken open leermaterialen het onderwijs duurzamer en inclusiever. Want in plaats van een stapel boeken (die niet altijd honderd procent aansluit en dus niet wordt gebruikt) voor elke student, gaan we naar digitaal en cultureel divers lesmateriaal dat alle studenten over de hele wereld kunnen gebruiken.”
2. Meer flexibilisering
“Een belangrijk actueel onderwijsthema is flexibilisering. De behoefte aan flexibel onderwijs wordt steeds groter. Iedere student is immers anders en wil zelf bepalen wat, waar, wanneer en hoe hij leert. Leermateriaal moet dus actueel zijn, passen bij de bedrijven waar de student (de helft van zijn opleidingstijd) stage loopt en straks gaat werken. Daarom werken we bij het Team Content Creation in ontwerp- en ontwikkelsessies niet alleen met docenten, maar ook met bedrijven en studenten zelf. Dit noemen we modularisering; aantrekkelijk leermateriaal maken dat de student echt nodig heeft. Kortom: open leermaterialen geven de flexibilisering van het onderwijs een flinke boost.”
3. Meer regie
“Door in te zetten op open leermaterialen houd je als school de regie in eigen hand. Je kunt je eigen platform kiezen, zorgen dat alle data veilig zijn en de beste leermaterialen selecteren. En ook studenten krijgen meer eigen regie. Zij hoeven niet voor elk vakgebied bij een ander platform in te loggen en zijn niet langer afhankelijk van uitgevers, lesmethodes of dure abonnementen. Het is wel belangrijk dat mbo-scholen een contentstrategie opstellen voor al hun video’s, cursussen, PDF’s en noem maar op. Scholen barsten van het materiaal, maar afspraken hierover zijn er meestal niet. Waar sla je alles op? Wie bewaakt de rechten? Wanneer wordt materiaal weer verwijderd? Daar heb je experts bij nodig.”
4. Meer kennisdeling
“Open leermaterialen zorgen ook voor meer kennisdeling tussen scholen, colleges en docenten. Door transparant te werken, leren we van elkaar op onderwijskundig en inhoudelijk gebied. Dit biedt ons de kans om door te bouwen op elkaars kennis. Een voorbeeld: één instelling maakt een mooie serie kennisclips over duurzaamheid in de bouw. Deze serie is breed toepasbaar binnen alle bouwopleidingen in Nederland. En uiteindelijk ook voor scholen in het buitenland. Dat staat nu nog in de kinderschoenen, maar ook daar zijn we mee bezig.”
5. Minder kosten
“En last but not least: met open leermaterialen kunnen we een hoop kosten besparen voor studenten, instellingen, Nederland, de belastingbetaler. Nu is het zo dat een school bijvoorbeeld twintig kennisclips laat maken en die in zijn eigen afgeschermde leeromgeving plaatst. Vervolgens laat een school tien kilometer verderop precies dezelfde kennisclips maken. Uiteindelijk is dit natuurlijk gewoon kapitaalvernietiging. Dat is ook waarom sommige Scandinavische landen de ontwikkeling van kennisclips of ander, met belastinggeld betaald lesmateriaal, open deelt. Bijkomend voordeel: het bespaart studenten veel geld en docenten veel tijd. Tijd die extra kostbaar is in het licht van het grote docententekort. Dus als we die leermaterialen nu met z’n allen samen ontwikkelen en betalen, hoeven we niet tig keer het wiel uit te vinden en besparen we ook nog een smak geld.”
Aan de slag?
Ook werk maken van open leermaterialen met een Team Content Creation? Check voor inspiratie dit projectplan Content Creation Team. Kijk voor meer informatie over open leermaterialen: Praatplaat Open Leermaterialen en Team Content Creation is uit het ei!