Datadinsdag 11 januari 2022: wat zijn databronnen en wat heb je er aan?

Om data-ondersteund onderwijs te kunnen realiseren heb je (uiteraard) databronnen nodig. Aan materiaal is er in een doorsnee mbo instelling geen gebrek. We hebben allemaal onze eigen, vaak nog ruwe, databronnen met data uit het onderwijsproces en de organisatie daarvan. Door zorgvuldig uit deze databronnen te putten, is het mogelijk om van data naar inzichten te komen. Daarnaast zijn er ook buiten de instelling diverse databronnen beschikbaar.

Deze datadinsdag gaan we met elkaar bekijken over welke databronnen een gemiddelde mbo instelling de beschikking heeft. Welke bronnen kun je waarvoor gebruiken? Welke link kunnen we leggen met de Mora?

Verslag en presentaties

Tijdens deze eerste datadinsdag van 2020 bespreken we met ongeveer 30 deelnemers welke databronnen je kunt gebruiken in het mbo onderwijs. We kijken naar welke soorten er zijn en wat hun bruikbaarheid is.

De ambities van de mbo instellingen zijn torenhoog. Ze hebben een hoog Onderwijs op maat – gehalte en hebben het bijna allemaal over het realiseren van flexibel onderwijs. Die ambities kunnen enkel behaald kunnen worden als data als fundament gebruikt gaat worden in de instellingen. Immers: hoe kun je onderwijs op maat aanbieden zonder gebruik te maken van data? Hoe kun je de studenten goed begeleiden als je niet weet hoe het met ze gaat?

Conclusie is dan ook: Als je (studie)data niet een fundamentele plek geeft in je instelling, moet je de ambities bijstellen.

Soorten bronnen
Er is een aantal soorten bronnen te onderscheiden:

  1. Het leren (learning data) Big data leersporen. LMS, overal
  2. de context (student analytics) Gestructureerd, weinig veranderlijk. Statusdata in sis,
  3. secundaire bronnen, bv internet, DUO
  4. Bedrijfsbronnen, zoals aantal inschrijvingen, financiën, hrm gegevens, vsv, etc

Welke soort bronnen gebruik je waar?
Als je specifiek naar de opbouw van een zogenaamd ‘integraal teamdashboard’ kijkt (ontworpen door deelnemers aan de datacoalitie Datagedreven onderzoek), zie je dat elke doelgroep andere andere soorten bronnen gebruikt. In de powerpoint is dat weergegeven per doelgroep (leraar / SLB’er, onderwijsleider en kwaliteitszorgmedewerker). In de powerpoint is tevens per soort bron een flink aantal open bronnen genoemd, met dank aan de MBO Raad.

DUO
Rond de externe bronnen die DUO aanbiedt praat Daniel Elzas, datascientist bij DUO, ons bij. Hij vertelt welke open bronnen DUO nu al heeft en welke daar in de nabije toekomst aan toegevoegd zullen worden. Zie voor meer info de presentatie van DUO / datacoalitie Datagedreven onderzoek.

Internet als bron
Ed de Feber (Horizon college en lid team DOO) laat zien hoe je met relatief simpele middelen (notebook Jupyter en Python) een dynamische koppeling kunt maken van je interne bronnen met externe open bronnen als die van DUO. Daarnaast demonstreert Ed hoe je met Jupyter websites kunt scrapen om daar de benodigde info uit te halen. Tip: let hierbij op het databankenrecht. Hierbij de link naar Ed zijn demo Jupyter notebook.

Relatie bronnen met MORA
Als je in het kader van data-ondersteund onderwijs kijkt naar de processen Onderwijs ontwikkelen, Onderwijs uitvoeren, Student begeleiden en Onderwijs ondersteunen, zal je zien dat ook daar veel data wordt vastgelegd. Het is goed om te weten welke bronnen je kunt koppelen aan deze processen. Tijdens de bijeenkomst proberen we vast wat verbanden te leggen.

Dataregister
De deelnemers aan deze datadinsdag zijn het eens dat we moeten werken aan een dataregister. Hoe deze opgebouwd moet worden, en waar het onderhoud belegd moet worden wordt meegenomen door de themagroep DOO binnen het programma Doorpakken op digitalisering.

Bekijk de homepagina van datadinsdag voor een overzicht van de andere bijeenkomsten.

Reacties (0)
Geef een reactie