Datadinsdag bij Curio: data en bedrijfsvoering

Voor de datadinsdag van 18 november zijn we bij Curio, de beroepsopleider van West-Brabant met vmbo, mbo en entree-opleidingen. Curio zet stappen om het werken met data in het onderwijs en de bedrijfsvoering toegankelijk te maken.

De school

Curio is een school voor vmbo, mbo en entree-opleidingen in West-Brabant.

De sprekers

Jurgen van Oorschot is data-analist en kwartiermaker bij Curio. Ella van der Weij is projectleider en Pim Saenen is senior concerncontroller, beiden bij Curio. JaapJan Vroom is beleidsadviseur bij MBO Digitaal, aanvoerder van de transformatiehub AI en Data bij Npuls en vaste host van de Datadinsdagen.

Het onderwerp

Tijdens de Datadinsdag van 18 november 2025 vertelde Jurgen wat Curio doet op het gebied van data in het onderwijs en de bedrijfsvoering. Ella vertelde meer over het aanwezigheidsdashboard dat Curio ontwikkelde en Pim over het prognosedashboard.

Het doel

Het doel van deze Datadinsdag was laten zien hoe data kunnen worden gebruikt in de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld om een goede prognose te kunnen maken van de studentaantallen. En om meer inzicht te krijgen in de schoolaanwezigheid, zodat vervolgens passende interventies kunnen worden ingezet.

Het verhaal

De afgelopen jaren heeft Curio belangrijke stappen gezet op het gebied van data-ondersteund onderwijs. Zo is de instelling gestart met Power BI, is er een koppeling gemaakt met een SQL-server en wordt er ingezet op OTA(P), agile werken en het gebruik van DEVops. Daardoor zijn de dashboards rijper geworden. Maar er is nog genoeg werk aan de winkel, bijvoorbeeld als het gaat om het meenemen van de organisatie (databewustzijn) en de betrouwbaarheid van data. Jurgen laat het Data Maturity Model van Morgens zien met daarin zes niveaus van datavolwassenheid. Curio zit tussen ‘beginner’ en ‘opportunistisch’, maar wil graag naar ‘systematisch’.

Lessen en eyeopeners

1. Begin klein, maar begin in ieder geval.
2. Databewustzijn is heel belangrijk: gebruikers moeten de voordelen zien van het werken met data.
3. Data moeten beschikbaar zijn voor alle lagen: mentor, team, manager, directeur. Zorg voor consistentie en betrek stakeholders vanuit alle lagen van de organisatie.
4. Stel een schoolaanwezigheidsteam (SAT) samen en maak de urgentie van het bevorderen van de schoolaanwezigheid duidelijk.
5. Hoe nauwkeuriger de data, hoe beter de prognose.

De aanwezigheid

Ella vertelt dat het bevorderen van de schoolaanwezigheid cruciaal is om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan. Daarom is het monitoren van en het sturen op de schoolaanwezigheid via een dashboard ook zo belangrijk. Hiervoor gebruikt Curio het pyramideraamwerk. De komende tijd gaat Curio verder met de doorontwikkeling van het dasboard en het bevorderen van de schoolaanwezigheid, ook in de regio en in het vo.

Prognose

Pim vertelt over de pilot rondom het prognosedashboard. Dit dashboard is in 2024 ontwikkeld samen met onderwijsmanagers en businesscontrollers en bedoeld om de formatie en de huisvesting beter af te stemmen op de te verwachten studentaantallen. In de tweede versie van het dasboard uit 2025 zijn gedetailleerdere data (onder andere van DUO) gebruikt, bijvoorbeeld over crebo en locaties, zodat de prognose dus ook nauwkeuriger werd. De komende tijd gaat Curio ook dit dashboard verder doorontwikkelen.

De toekomst

Wat de toekomst betreft:  Jurgen stelt dat Curio steeds meer richting een data-bewuste cultuur wil groeien, waarbij het belangrijk is om niet alleen te voldoen aan verplichtingen, maar vooral te sturen op de voordelen van datagedreven werken. Hij geeft aan dat ze starten met het opzetten van data governance, waarbij het doel is om afspraken logisch en gedragen te maken in plaats van alleen af te dwingen. Er wordt daarnaast ook gewerkt aan het mobiliseren van data-enthousiastelingen binnen de organisatie om veranderingen soepel te laten verlopen en het belang van goede afspraken over datawijzigingen te laten inzien.

Reacties (0)
Geef een reactie