
Datadinsdag bij MBO Amersfoort: data en studentensucces
We hebben allemaal wel een mening over wat bijdraagt aan studentensucces. Maar wat zeggen de data hier eigenlijk over? MBO Amersfoort heeft daar onderzoek naar gedaan. Tijdens de datadinsdag van 10 juni vertellen Daphne Verwoert en Corneel den Hartogh erover. Erwin van Vliet sluit aan voor een oproep om deel te nemen aan NRO-onderzoek.
De school
MBO Amersfoort is een mbo-instelling met tien locaties in Amersfoort en Utrecht.
De sprekers
Daphne Verwoert is senior beleidsmedewerker Onderwijs & Ontwikkeling bij MBO Amersfoort, Corneel den Hartogh is Data Science-consultant en projectleider bij het CEDA en Erwin van Vliet is universitair hoofddocent en opleidingsmanager bij de Universiteit van Amsterdam. JaapJan Vroom is beleidsadviseur bij MBO Digitaal, aanvoerder van de transformatiehub AI en Data bij Npuls en vaste host van de Datadinsdagen.
Het onderwerp
Tijdens de Datadinsdag van 10 juni 2025 vertelden Daphne en Corneel over het correlatieonderzoek dat zij hebben uitgevoerd bij MBO Amersfoort. In dat onderzoek zijn data geanalyseerd op correlaties die iets kunnen zeggen over het studiesucces. Aan het eind van deze Datadinsdag deed Erwin van Vliet een oproep aan mbo-instellingen om mee te doen met een NRO onderzoek naar mbogebruik van IguideME, een Learning Action-board. Geïnteresseerden kunnen hem mailen.
Het doel
Het doel van deze Datadinsdag was laten zien hoe data kunnen worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in het studiesucces en vervolgens passende interventies te kunnen inzetten.
Het verhaal
MBO Amersfoort is niet tevreden over het studierendement en het hoge uitvalpercentage. Om meer inzicht te krijgen en te weten aan welke knoppen er moet worden gedraaid, hebben Daphne en Corneel dit correlatieonderzoek uitgevoerd. Daarin is specifiek gekeken naar het startersresultaat, dus het resultaat over het eerste jaar. Dit omdat in dit jaar de meeste uitval voorkomt en prestaties en aanwezigheid in het eerste jaar een goede voorspeller blijken te zijn voor het verdere studiesucces.
We zagen bij het MWO/ MTO dat niet alles even belangrijk was. Specifieke aspecten waren dat wel, zoals ruimte voor ontwikkeling, samenwerking binnen team en communicatie vanuit leidinggevenden. Bovendien is het belangrijk om zo snel mogelijk interventies in te zetten, zoals ook bleek uit de Uitnodigingsregel. Stabiele correlaties tussen variabelen kunnen helpen bij het voorspellen van het studierendement. Een voorbeeld van zo’n correlatie is: hoe lager het studentnummer (dus hoe eerder ingeschreven), hoe beter de student presteert. Dit betekent overigens niet dat er een oorzaak-gevolg relatie is. In het correlatieonderzoek van Daphne en Corneel bleken de sterkste correlaties uit het medewerkerswaarderingsonderzoek te komen. Dus hoe tevredener de docent, hoe groter het studiesucces. Ook aanwezigheid in de eerste weken is een belangrijke factor voor het studiesucces. Om de resultaten uit het correlatieonderzoek vervolgens om te zetten in passende interventies, raadt Daphne aan om het zogenaamde 5D-model te gebruiken. Dit model bestaat uit vijf fases: detect, diagnose, design, determine en decide. Vaak wil men binnen het mbo direct actie, dit model helpt om stapsgewijs gericht te verbeteren met behulp van data-analyse.
Lessen en eyeopeners
1. Studierendement is beïnvloedbaar | en dat begint bij inzicht krijgen.
2. Stabiele correlaties tussen variabelen | zijn een goede basis voor het ontwerpen van kansrijke interventies en kunnen zodoende helpen bij het voorspellen van het studiesucces en rendement.
3. Aanwezigheid in de eerste weken | is meer bepalend voor het studiesucces dan de achtergrond van de student.
4. Een hogere docenttevredenheid | draagt bij aan het studiesucces.
5. Datavolwassenheid is onmisbaar | om überhaupt data te kunnen gebruiken voor het vergroten van het studiesucces.
Opschaling Learning Analytics
Erwin van Vliet van de Universiteit van Amsterdam presenteerde het IguideME project en riep mbo-instellingen op om deel te nemen aan een opschalingsproject voor learning analytics. Dit project richt zich op het verbeteren van studiesucces en het ondersteunen van docenten.
- Doel van het Project | Het IguideME project richt zich op het personaliseren van feedback aan studenten, het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en het verhogen van studiesucces. Het project maakt gebruik van AI en peer vergelijking.
- Oproep tot Deelname | Erwin riep mbo-instellingen op om deel te nemen aan het opschalingsproject. Het doel is om het project sectorbreed in te richten en samen te werken aan het verbeteren van onderwijs met behulp van learning analytics.
Extra: Kennisrotonde
Tijdens de CVI conferentie van 2025 verzorgde José Mulder namens de Kennisrotonde een sessie over uitval en switch op het mbo. Zij ontkrachtte een aantal mythes en gaf enkele adviezen aan mbo instellingen om te komen tot oplossingen. Zie de pdf voor de slides van deze sessie.
Categoriën & Tags
Reacties zijn gesloten.