Datadinsdag bij Jisc: Learning Analytics in de UK

In de Datadinsdag van 13 mei maken we een overzees uitstapje naar Learning Analytics in de UK.  James Hodgkin en Jim Keane  van Jisc (de Britse SURF) vertellen waar in de UK obstakels liggen in het gebruik van LA en wat scholen kunnen doen om die te slechten.

De sprekers

James Hodgkin is Directeur Analytics bij Jisc en Jim Keane is Principal Technical Consultant en expert well-being analytics bij Jisc. JaapJan Vroom is beleidsadviseur bij MBO Digitaal, aanvoerder van de transformatiehub AI en Data bij Npuls en vaste host van de Datadinsdagen.

Het onderwerp

Tijdens de Datadinsdag van 13 mei 2025 vertelden James en Jim over het gebruik van Learning Analytics bij Jisc. Jisc is zeg maar de Britse SURF en biedt advies en ondersteuning op het gebied van ICT aan hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen in het Verenigd Koninkrijk.

Het doel

Laten zien wat Jisc doet op het gebied van Learning Analytics, om zo het Nederlands onderwijs te inspireren en wellicht nieuwe inzichten te bieden.

Het verhaal

Rond 2014 besloot Jisc om zich te verdiepen in Learning Analytics en de ethische en juridische aspecten ervan. Dit omdat de onderwijssector behoefte had aan tools voor monitoring en interventie op het gebied van studiegedrag- en resultaten. Jisc bouwde een community rondom Learning Analytics waar van en met elkaar wordt geleerd, en ontwikkelde in 2018 de eerste Learning Analytics-dashboards. Deze dashboards zijn steeds verder doorontwikkeld en recent lanceerde Jisc een volledig nieuw Learning Analytics-platform.

James en Jim laten een demoversie zien van dit platform en de bijbehorende app voor studenten. In het dashboard, dat zich richt op de mate van betrokkenheid van studenten, worden onder andere de aanwezigheid en de activiteit in de digitale leeromgeving weergegeven. Ook kan gekeken worden per module, les of niveau. Verder biedt het platform de mogelijkheid om een nieuw event, zoals een les, aan te maken, waarvoor de studenten zich via de bijbehorende studentenapp kunnen aanmelden.
Na de demo vertelt Jim kort over het project van Office for Students, om het studentenwelzijn te bevorderen met behulp van Learning Analytics. Door risicofactoren in kaart te brengen, kunnen studenten die een hoog risico lopen bijvoorbeeld 1-op-1-begeleiding krijgen, terwijl studenten die weinig risico lopen misschien genoeg hebben aan een welzijnsworkshop.

Lessen en eyeopeners


1. Monitoringsinstrument | Onderwijsinstellingen kunnen Learning Analytics gebruiken om studenten te behouden, de studentbetrokkenheid te vergroten, de studievoortgang te monitoren en meer inzicht te krijgen in het studentenwelzijn en het curriculum.
2. Studentenwelzijn | Het welzijn van studenten wordt steeds belangrijker. Met Learning Analytics kun je dit studentenwelzijn monitoren en op tijd interventies inzetten.
3. Aandacht voor ethiek | Het is belangrijk om ook aandacht te besteden aan de ethische en juridische aspecten, zoals gegevensbescherming, toegangscontroles en studentvertrouwen.
4. Datavolwassenheid | Om te kunnen werken met Learning Analytics moet een instelling een bepaalde mate van datavolwassenheid hebben.
5. Goede voorbereiding | Voor je Learning Analytics gaat gebruiken, is het belangrijk om eerst goed in kaart te brengen wat je precies wilt weten en bereiken.
Reacties (0)
Geef een reactie