Innovatie Etalage: Praktijk beleven met technologie

Wat moet je doen als er brand uitbreekt in een vliegtuig? Hoe voer je een klantgesprek in de apotheek? En hoe kun je veilig leren lassen? Praktijkervaring opdoen is een van de belangrijkste aspecten van het mbo-onderwijs. Maar het hoeft niet altijd op locatie; het kan ook met VR. Tijdens de tweede Innovatie Etalage op donderdag 16 juni staan drie pitches over de inzet van VR in het mbo-onderwijs op het programma.

De Innovatie Etalages zijn een initiatief van het team Innovatie Stimuleren van het programma Doorpakken op Digitalisering. Tijdens deze digitale sessies laten roc’s zien hoe innovaties ervoor zorgen dat meer studenten dieper leren. Maaike van Kessel, practor Digitaal Vakmanschap bij Noorderpoort Groningen, is wederom gespreksleider. Zij heet alle deelnemers welkom en vertelt wie vandaag een pitch gaan houden.

VR in het onderwijs
Diane Smits, adviseur Onderwijsinnovatie bij Deltion College, trapt af. In haar pitch vertelt ze dat ze een paar jaar geleden in contact kwam met het KLM XR-Center of excellence (voorheen: KLM Digital Studios). “Een walhalla voor VR-liefhebbers. Iedereen die iets met VR wil gaan doen, moet hier echt een kijkje gaan nemen.” Zo is het balletje gaan rollen. Inmiddels hebben Deltion College en KLM samen VR-lessen ‘fire safety’ ontwikkeld voor de opleiding Luchtvaartdienstverlening. “Studenten leren via VR wat ze moeten doen als er brand uitbreekt in de cabine.” Omdat het zo realistisch is, is dit een heel goede manier om te leren hoe je rustig blijft in een stresssituatie, legt Diane uit. “Ik ben er trots op dat wij de eerste school in Nederland zijn met deze VR-praktijklessen.”

De VR-apotheek
Dan is het de beurt aan Janine Ganzevles, adviseur Media, informatie en leertechnologie bij Deltion College. Samen met vijf andere roc’s en twee universiteiten heeft Deltion College een VR-apotheek ontwikkeld voor de opleiding Apothekersassistent. “Het grote voordeel van VR is dat het een veilige leeromgeving is, waarin studenten fouten kunnen en durven maken. Het is veel minder spannend dan een rollenspel voor de hele klas. En het is een goede voorbereiding op de stage.” In de VR-apotheek kunnen studenten rondlopen en oefenen met gesprekken, bijvoorbeeld over zelfzorg en medicatie. Janine vertelt dat de studenten veilig kunnen inloggen via Surfconext en dat er geen gebruikersgegevens worden opgeslagen. “We willen VR ook gaan gebruiken bij de intake, zodat nieuwe studenten eerst een kijkje kunnen nemen in een apotheek voordat zij besluiten zich voor de opleiding in te schrijven. Ook zien we dat andere opleidingen VR willen gaan inzetten, zoals de opleiding Doktersassistent. Studenten kunnen dan via VR oefenen met medische handelingen, zoals het inbrengen van een katheter.”

Leren lassen met VR
De derde en laatste pitch is van Dick Huisman, opleidingsmanager van het Drenthe College. Hij vertelt dat hij veel samenwerkt met ondernemers en bedrijven uit de omgeving. “Zo leren studenten van onze opleidingen Autotechniek en Motortechniek virtueel lassen bij Kumoweld uit Assen. Dit bedrijf heeft een virtuele lasmachine waardoor studenten snel en veilig leren lassen. Ze gaan daardoor getrainder de echte lascabine in. En ook niet onbelangrijk: we hebben minder materiaal nodig.” Volgens Dick is het goed voor de studenten om het lassen bij een bedrijf te leren in plaats van op school. Zij kunnen zo stageconnecties opdoen en het bedrijf kan kennismaken met toekomstige lassers. “VR is ook een mooie manier om te kunnen differentiëren. Sommige vmbo-leerlingen of mbo-studenten zijn technisch al heel ver, terwijl anderen juist nog wat meer moeten leren.”

Tot slot: vragenrondje
Na de pitches mogen de deelnemers vragen stellen. Een van hen is benieuwd hoe je de docenten die een beetje huiverig zijn voor VR, toch meekrijgt. Diane: “Heel voorzichtig en door ze zelf te laten ervaren wat de mogelijkheden en voordelen van VR zijn.” Janine vult aan: “Ja, en het is ook goed om de studenten zélf te laten vertellen over hun ervaringen met VR. Die zijn namelijk heel positief.” Een ander wil weten hoeveel tijd het kost om een script te maken voor een virtuele 360-gradentour. Janine antwoordt dat dat ligt aan de soort tour, maar dat het maken van een basisscript ongeveer drie weken kost. Dick opppert dat je VR ook kunt gebruiken om studenten een goed beroepsbeeld te geven. Maaike vraagt zich af waarom VR daar beter geschikt voor is dan een filmpje. Diane: “Omdat de beleving met VR veel beter en realistischer is.”

Volgende Innovatie Etalages
• 17 november 2022 – Onderbouwd je onderwijs verbeteren

Schrijf je hier alvast in! We zien je graag op bovengenoemde datum.

 

Reacties (0)
Geef een reactie