Digitalisering is geen modetrend. We zullen actief moeten nadenken over de experts van de toekomst; het ontwikkelen van professionaliseringsactiviteiten is onderdeel van de digitale transformatie.

Dit onderdeel van het programma Digitaal Bekwaam bestaat uit twee onderdelen:

1. Verkennen of er behoefte is aan een Master gericht op digitale didactiek en digitaal veilig onderwijs;

2. Professionalisering van opleidingsmanagers/directeuren, middels het inrichten van een leergang over leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.

Verkenning master

Om een duidelijk beeld te krijgen van hetgeen er in het land al aan aanbod is heeft Digitaal Bekwaam in het najaar van 2023 een veldonderzoek uitgevoerd.

Uit een veldonderzoek is gebleken dat er online verschillende leerlijnen en opleidingen zijn die zich richten op digitale didactiek. Leerlijnen worden als los onderdeel door een opleidingsinstituut aangeboden of zijn onderdeel van een Master. Er is een vergelijking gemaakt tussen verschillende masters waar de onderwerpen digitale didactiek en digitaal veilig onderwijs al in het curriculum verwerkt zijn. Deze masters bevatten veel onderdelen die gericht zijn op digitalisering van het onderwijs en het in gang zetten van een digitale transformatie. Een belangrijk aandachtspunt is dat beide masters vereisen dat de masterstudent de toetsopdrachten in een klas, groep of directe onderwijssituatie kan toepassen. Hierdoor lijken deze masters minder geschikt voor onderwijskundigen die binnen een organisatie werken, maar zijn passend voor docenten. Opvallend is dat het aantal aanmeldingen voor de onderzochte professionalisering achterblijft. Er zijn zelfs voorbeelden gevonden van uitgewerkte leerlijnen die door een tekort aan aanmeldingen nooit gestart zijn.

Behoefteonderzoek

Vanuit het veldonderzoek is de vraag ontstaan of een master wel voorziet in de behoefte die een docent heeft wanneer het gaat over professionalisering gericht op de digitale transformatie van het onderwijs. Op basis van deze bevindingen is er een behoefteonderzoek opgezet in samenwerking met Regioplan, om de specifieke behoeften van docenten in het mbo te onderzoeken met betrekking tot een master digitale didactiek en digitaal veilig onderwijs.

Leergang managers/directeuren leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict

De managementlaag is cruciaal bij het in gang zetten van de digitale transformatie. Zij hebben een sleutelpositie wanneer het gaat over het aansturen van professionalisering en de koppeling tussen de aanwezige ict-bekwaamheid en integratie van ict in het onderwijs. Leidinggeven aan onderwijs met ict is echter niet een vanzelfsprekendheid. Om deze doelgroep te professionaliseren op dit thema zal er speciaal voor hen een leergang worden ontwikkeld. Momenteel is er een pilot gestart bij Curio. In het najaar van 2024 verwachten we de evaluatie van de pilot te kunnen delen.

Waarom digitale didactiek?

Hoe neem je docenten mee in het ‘waarom’ over digitale didactiek? Scholen geven aan dat ze het lastig vinden de docenten te bereiken en zoeken naar een vorm om met weinig tijdsinvestering een boodschap duidelijk over te brengen.

Met deze vraag zijn er vanuit het Programma Digitaal Bekwaam vijf kennisclips ontwikkeld. De kennisclips laten verschillende perspectieven zien: studenten, docenten en onderwijskundigen komen aan het woord. Waarom hebben we digitale didactiek eigenlijk nodig? Wat is het eigenlijk? Waarom is professionaliseren in digitale didactiek zo belangrijk?

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op via info@mbodigitaal.nl