Digitalisering is geen modetrend. We zullen actief moeten nadenken over de experts van de toekomst; het ontwikkelen van professionaliseringsactiviteiten is onderdeel van de digitale transformatie.
Professionaliseren in digitale didactiek en digitale veiligheid
Op basis van een onderzoek is vastgesteld dat er grote behoefte bestaat aan kortlopende, flexibele leermodules rondom digitale didactiek en digitale veiligheid. Docenten willen professionaliseren vanuit hun eigen praktijkcontext en werken aan oplossingen die direct toepasbaar zijn in het onderwijs.
Om hierin te voorzien is vanuit het Programma Digitaal Bekwaam modulair en praktijkgericht lesprogramma ontwikkeld. Het programma sluit aan bij de competenties van de Monitor Leren en lesgeven met ict (iXperium/CoE) en is opgebouwd rond de principes van Design Thinking en Challenge Based Education. Iedere module start vanuit een eigen praktijkvraagstuk en leidt tot een concreet product of aanpak die in de lespraktijk ingezet kan worden.
Het programma richt zich primair op professionals met basisvaardigheden in ict die hun onderwijs verder willen versterken. De thematische modules kunnen zelfstandig, begeleid of in teamverband worden gevolgd, afhankelijk van de gekozen vorm binnen de interne academie. Ter ondersteuning is er een aanvullend document met richtlijnen voor begeleiding beschikbaar. Dit document biedt praktische aanwijzingen voor de uitvoering binnen de eigen organisatie. Vanuit het programma komen we graag langs op scholen om de implementatie van de modules te begeleiden. Vul hiervoor het formulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.
Waarom digitale didactiek?
Hoe neem je docenten mee in het ‘waarom’ over digitale didactiek? Scholen geven aan dat ze het lastig vinden de docenten te bereiken en zoeken naar een vorm om met weinig tijdsinvestering een boodschap duidelijk over te brengen.
Met deze vraag zijn er vanuit het Programma Digitaal Bekwaam vijf kennisclips ontwikkeld. De kennisclips laten verschillende perspectieven zien: studenten, docenten en onderwijskundigen komen aan het woord. Waarom hebben we digitale didactiek eigenlijk nodig? Wat is het eigenlijk? Waarom is professionaliseren in digitale didactiek zo belangrijk?