Programma miniconferentie Bruggen Bouwen 2 december 2020
Programma online miniconferentie Bruggen Bouwen
Op woensdag 2 december is de online miniconferentie Bruggen Bouwen. De ochtend start met een bijeenkomst speciaal voor de nieuwe i-coaches in het programma. Daarna volgt er een pauze en kan iedereen samen komen in het online café. De plek waar je andere i-coaches, brughoofden maar ook sprekers en team Bruggen Bouwen kan ontmoeten. Je kan hier ook vragen stellen over het programma of de peergangen. Dit online café zal altijd online zijn en kan je ook tussentijds bezoeken.
De middag wordt geopend door de keynote Johan de Bruin gevolgd door Robin de Lange. Voordat iedereen naar de workshops gaat komen we nog samen in het online café. Na de workshops, aan het einde van de middag, is er nog een kleine afsluiting.
Aanmelden via je brughoofd
Wil je je aanmelden en doet jouw instelling al mee met het programma Bruggen Bouwen, neem dan contact op met je brughoofd. Weet je niet wie dat is, of neemt jouw school nog niet deel, stuur dan een e-mail naar bruggenbouwen@sambo-ict.nl.
Leerroutes ontwerpen met het Playbook model – Johan de Bruin
Het playbook-model is een didactisch ontwerpmodel om blended learning mee vorm te geven. De keynote gaat over hoe het Playbook model ingezet kan worden voor de diverse ontwikkelingen waar het MBO onderwijs op dit moment voor staat, zoals flexibilisering, leven lang ontwikkelen, differentiatie, persoonlijkere leerroutes, toename blended learning en online onderwijs, etc. Ander belangrijk onderwerp in deze keynote is gericht op de voorwaarden die nodig zijn om effectief aan de slag te kunnen gaan met het Playbook-model.
Duurzame inzet van Virtual Reality in het mbo – Robin de Lange
Op welke manieren wordt VR nu ingezet in het mbo? Wat kunnen we daarvan leren? Wat verandert de situatie van meer onderwijs op afstand? En hoe gaan we naar een duurzaam model voor VR & AR in het onderwijs? En welke rol heeft de i-coach in deze innovaties? Robin neemt je mee in al deze vragen!
Tijdschema
10.00 – 11.30 | Startbijeenkomst nieuwe i-coaches |
11.30 – 12.00 | Offline |
12.00 – 12.30 | Online café |
12.30 – 13.00 | Keynote Johan de Bruin – Leerroutes ontwerpen met het Playbook model |
13.00 – 13.30 | Keynote Robin de Lange – Duurzame inzet van Virtual Reality in het mbo |
13.30 – 14.00 | Online café |
Workshoprondes
ronde 1 | Blok A | Blok B | Blok C | Blok D | Blok E | Blok F | ||
14.00 – 14.30 | Variatie in opdracht vorm | Van digitaal vaardiger naar didactisch ict-bekwaam | 14.00-15.15 | Verdiepende workshop Playbook model | Brainstorm innovatie | Simultaan lesgeven: uitdaging of hindernis? | ||
14.35 – 15.05 | Breakout opdrachten in de online les | Thinglink | ||||||
15.15 – 15.30 | Pauze | Pauze | Pauze | Pauze | Pauze | Pauze | Pauze | |
ronde 2 | Blok A | Blok B | Blok B2 | Blok C | Blok D | Blok E | Blok F | |
15.30 – 16.00 | Seppo | Aan de slag met LessonUp | Samenwerken met onderwijsteams | 15.30-16.45 | Veranderkunde in een handomdraai | Teaser: online betrekken van leerlingen | Ontwerpen van blended onderwijs | Streamen met OBS |
16.05 – 16.35 | Framework voor digivaardigheden | Mindmap to the max | ||||||
16.45 – 17.00 | Afsluiting |
Toelichting workshops
Variatie in opdrachtvorm – Pascal Koole | ROC van Amsterdam, ROC van Flevoland
Docenten zijn geneigd om opdrachten aan studenten te geven die zij zelf aantrekkelijk vinden. Een docent die zelf heel creatief is, zal een voorkeur hebben voor creatieve opdrachten. In een interactieve workshop experimenteer ik met docenten om meerdere soorten opdrachten te formuleren voor hun leerdoel zodat studenten meer keuzes krijgen.
Breakout opdrachten in de online les – Marike Drexhage | ROC van Amsterdam, ROC van Flevoland
Jouw online lessen worden veel leuker, interessanter een leerzamer als je regelmatig zorgt voor goeddoordachte, interactieve leeractiviteiten. In deze workshop willen we je wat tips en voorbeelden geven om je te inspireren jouw opdrachten net iets beter voor te bereiden of een keer een nieuwe vorm uit te proberen in de les.
Seppo – Marije Hoek & Bas Heerink | Edulab, ROC van Twente
Op dit moment is er op ROC van Twente een pilot gaande met gebruik van de tool Seppo. 12 enthousiaste docenten ontdekken deze tool en bekijken of het een meerwaarde heeft voor ons onderwijs. Seppo is een tool waarmee je eenvoudig gamification kan toepassen in je les. Je kan zowel een spel ontwerpen vanaf een ganzenbord-achtig spelbord (of welk spelbord je dan ook maar bedenk) als een spel in een echte omgeving op basis van GPS. De docent kan het spel live begeleiden, of studenten spelen het spel asynchroon, zonder begeleiding.
Framework voor digivaardigheden – Pascal Koole | ROC van Amsterdam, ROC van Flevoland
ROC van Amsterdam heeft samen met andere ROC’s een aantal documenten ontwikkeld om de digivaardigheid van docenten inzichtelijk te maken. We zijn nu bezig om al onze workshops en kennisdocs daarin te plotten. Ik bied je een korte inkijk in dit fundament.
Van digitaal vaardiger naar didactisch ict-bekwaam; waar ligt de sleutel tot verandering? – Marit Montsanto en Digna van den Broek
Hoe kun je als i-coach de docent helpen stappen te maken van digitaal vaardig naar didactisch ict-bekwaam? Aan de hand van een casestudy gaan we met elkaar op zoek naar handvatten. We gebruiken hiervoor de 7 niveaus van denken, leren en veranderen van Bateson. In dit model gaat Bateson er vanuit dat mensen gedrag laten zien dat past in de omgeving waarin ze zich bevinden en dat je kunt veranderen door te leren. Hoe meer een docent experimenteert en zichzelf uitdaagt, des te gemakkelijker de docent tot de kern komt en hoe sterker de ontwikkeling is. Hoe kunnen we dit nu in de praktijk toepassen? We gaan het samen ontdekken! Doe mee en denk na over een casestudy die je zou willen inbrengen!
Thinglink – Marije Hoek & Bas Heerink | Edulab, ROC van Twente
Bij verschillende opleidingen binnen ROC van Twente wordt de tool Thinglink gebruikt om de lessen interactiever en speelser te maken. Zeker nu de Corona om zich heen grijpt, is dit een mooie tool! Thinglink is een platform/applicatie waar je zelf afbeeldingen interactief kan maken. Door de koppeling met Microsoft Teams is deze makkelijk te integreren en te benaderen door studenten. Het mooie van Thinglink is dat je niet alleen 2d-video’s en plaatjes interactief kan maken maar ook 360-graden content.
Aan de slag met LessonUp – Kim Nguyen en Kim Paffen | VISTA College
Als docent wil je niets liever dan je leerling met jouw verhaal motiveren. En met LessonUp lukt dat! Met LessonUp word je geholpen om zelf interactieve lessen te ontwikkelen. Waarmee je als docent onbezorgd kunt lesgeven
Mindmap to the max – Tijmen Leurs | ROC van Amsterdam, ROC van Flevoland
‘Mindmappen’ kan een krachtig hulpmiddel zijn om zaken beter te begrijpen en te onthouden. Eenvoudig aan te leren en omdat het ‘werkt zoals de hersenen werken’ voelt het na enige oefening ook heel natuurlijk om te doen. In deze workshop een aantal handvatten voor docenten om hun studenten te inspireren en op weg te helpen met de vele kansen die ‘mindmapping’ biedt.
Samenwerken met onderwijsteams – Robert Lemstra, Lotte Westenenk en Marcel Steffens | Horizon College
In deze workshop delen we onze ervaring over hoe wij als i-coaches bij het Horizon College samenwerken met onderwijsteams. We laten zien hoe we hebben ingericht getraind en ondersteund.
Verdiepende workshop Playbook model – Johan de Bruin
In de verdiepende workshop gaan we aan de slag met het ontwerpen van onderwijs met het Playbook model. Aan de hand van een casus leer je vanuit didactische principes leerroutes te ontwerpen die blended zijn vormgegeven. Bij het ontwerpen met het Playbook worden bij het ontwikkelen van blended onderwijs gericht keuzes gemaakt aan de hand van onze 3-3-5 formule: 3 verschillende leeromgevingen (online, contact en beroepspraktijk), 3 hoofdvormen van leren (individueel, interactie met expert en samenwerkend leren) en 5 typen leeractiviteiten.
Veranderkunde in een handomdraai – Bianca Buts | Expert peergang Veranderkunde
Veranderen in het onderwijs is mensenwerk, waarbij jij zelf het grootste instrument in handen hebt. Je eigen veranderstijl, handelen én manier van denken zijn uniek. Of niet? Wat als je hier in 45 min inzicht in hebt én je door jouw kijk iemand hebt kunnen helpen in een volgende stap? Zin in een actie gerichte sessie? Waarna je weet wat jouw voorkeur stijl is én in die van je collega’s. Kom dan naar deze workshop.
Brainstorm innovatie – Robin de Lange
In deze workshop ga je samen met andere een brainstorm doen waar je actief gaat werken aan een innovatie die we dan naar de volgende stap brengen.
Teaser; online betrekken van leerlingen – Richard Overwijk en Marije van Huffelen | Deltion
Praktisch ervaren: je studenten beter betrekken; je lessen afwisselender; je lessen interactiever en actiever. Wij zijn al bij veel teams langs geweest om deze teaser te verzorgen en we krijgen veel positieve reacties! Deze workshop zullen we ook bespreken hoe jij dit in kan zetten in jouw team(s). We laten enkele tools zien en bespreken didactiek en pedagogiek.
Simultaan lesgeven een uitdaging of een extra hindernis – Maria van Omme en Huib Batenburg | Noorderpoort
De Coronamaatregelen stellen de school, de docenten en de studenten voor grote uitdagingen. We willen al onze studenten goed onderwijs geven en met hen in contact zijn. Maar hoe verzorg je simultaan onderwijs waarbij je jouw lessen tegelijk aan meerdere klashelften geeft, waarbij de ene groep bijvoorbeeld in een ander lokaal zit of thuis is? In deze workshop nemen we je mee in de stappen die je als docent, het liefst met je team doorloopt, zodat je gefundeerde keuzes kunt maken op het gebied van de organisatie van simultaan onderwijs, welke didactische en pedagogische keuzes maak je hierin en welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar.
De leergang het ontwerpen van blended onderwijs – Henri Burger en Rita de Vries – Ellen | Noorderpoort
Het MBO-onderwijs heeft inmiddels de nodige ervaring in online lesgeven opgedaan, maar wat heeft de docent met die ervaring gedaan op het moment dat de scholen weer (gedeeltelijk) zijn opengegaan? Is de docent weer terug naar het oude gegaan of is het goede van het online lesgeven behouden en maakt de docent een mix: blended onderwijs. Daarom hebben we voor al onze docenten een leergang ontwikkeld waarin hij/zij leert hoe je een didactisch ontwerp kunt maken voor blended onderwijs, dit ‘van leereenheid naar een complete les’. De docent gaat ontdekken wat dit op didactisch en organisatorisch vlak van zijn/haar onderwijs vraagt. Het is een praktische leergang: wat heb je nodig om blended onderwijs in een aantal stappen te ontwerpen. Het einddoel voor de docent is dat er een lessenserie kant en klaar is uitgewerkt die direct kan worden ingezet. In deze sessie nemen we jullie mee in de opbouw en opgedane ervaringen van deze leergang
Streamen met OBS – Bas Oort en Sander Fase | ROC Mondriaan
Open Broadcaster Software wordt professionele streamers gebruikt. Je kunt hiermee diverse camera’s, powerpoints e.d. tot een gelikte ‘stream’ omzetten. Beetje technisch, niet te ingewikkeld, met enorm gaaf resultaat. Bruikbaar voor Teams, Zoom, opname van lessen, etc.