
In Npuls werken we aan twee beloften voor alle lerenden in het vervolgonderwijs: Leren zonder drempels en Doorlopend het beste onderwijs.
Leren zonder drempels
In Leren zonder drempels werken we toe naar één onderwijsruimte voor het vervolgonderwijs. Wat we doen draagt bij aan de toegankelijkheid van het onderwijslandschap voor alle lerenden (zowel de initiële student als de volwassen 'LLO’er'). Speerpunt daarbij is het zorgen voor meer mogelijkheden voor eigen regie van de lerende.
Meer concreet zorgen we ervoor dat:
- Alle lerenden gedurende hun gehele leven gebruik kunnen maken van één identiteit (eduID), waarmee zij toegang krijgen tot onderwijsapplicaties en onderwijsmiddelen bij alle instellingen waar zij onderwijs volgen.
- Voor alle lerenden in het vervolgonderwijs informatie over het onderwijsaanbod verzameld en beschikbaar is.
- Alle lerenden zich op een gestandaardiseerde manier aan kunnen melden voor zowel gehele opleidingen als andere onderwijsonderdelen (met als onderdeel daarvan de nieuwe voorziening voor Aanmelden, Inschrijven en Intekenen, AII).
- Alle lerenden hun resultaten en bewijzen daarvan (credentials) zelfstandig kunnen bewaren en ontsluiten, ook na hun studie.
- Lerenden zich kunnen intekenen op onderwijsaanbod van verschillende instellingen, zonder losse betalingen; kosten worden onderling verrekend tussen instellingen.
Doorlopend het beste onderwijs
Om doorlopend het beste onderwijs te kunnen geven, willen we als sector ervoor zorgen dat we steeds opnieuw werken aan de kwaliteit en doelmatigheid van het onderwijs, zodat ons onderwijs ook in de toekomst van wereldklasse is. We concentreren ons in Npuls op de volgende speerpunten:
- Versterken van de digitale geletterdheid van lerenden en onderwijsprofessionals, door dat expliciet op te nemen in het curriculum.
- Waarde(n)vol kunnen inzetten van digitale onderwijsmiddelen door lerenden en onderwijsprofessionals; hierbij gaat het bijvoorbeeld om digitaal leermateriaal, XR, digitaal toetsen & examineren en AI.
- Versterken van een lerende cultuur in het onderwijs door evidence-informed innovatie, bijvoorbeeld via de Centers for Teaching & Learning.
- Betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt, door bijvoorbeeld het aanbieden van kleine eenheden van onderwijs.
Leren(d) transformeren
Om de beloften realiteit te maken is een flinke transformatie van het vervolgonderwijs van belang. Dat transformeren gaat niet vanzelf, dat hebben we met elkaar ook te leren. In het domein Leren(d) transformeren ondersteunt Npuls het mbo, hbo en wo daarbij via:
- Elke instelling heeft een multidisciplinair team dat de transformatie in de eigen instelling coördineert: het sleutelteam. Dit team wordt op zijn beurt weer ondersteund door het sleutelteams-team van Npuls. Dit team organiseert bijvoorbeeld de maandelijkse (online) sleutelteambijeenkomsten, de jaarlijkse sleutelteamdag, en de ondersteuningsregeling speciaal voor sleutelteams. Benieuwd naar het sleutelteam op jouw instelling? Vind de contactgegevens via de Npuls-website.
- Ook andere mensen in de instelling worden (uiteraard) ondersteund. Zo helpt het adoptieteam bij technische implementatie, het CTL-team ondersteunt bij het realiseren van een Center for Teaching & Learning, en een nieuw team in oprichting zorgt voor ondersteuning van directeuren & management.
- Stimuleringsregelingen ondersteunen instellingen op diverse onderwerpen met middelen en begeleiding. Zo is er de OpenUp-regeling voor het slim inzetten van leermaterialen en de GetConnected-regeling voor het realiseren van technische aansluitingen.
- Ook in pilots krijgen instellingen die meedoen vaak extra ondersteuning met middelen en begeleiding, bijvoorbeeld in de pilot microcredentials (die loopt tot eind 2025).
Ontwikkelorganisatie voor digitale sectorvoorzieningen
SURF is een belangrijke partner voor de digitale sectorvoorzieningen die in Npuls ontwikkeld worden. Naast de ontwikkeling van de voorzieningen zelf, is er veel aandacht voor de architectuur en de bijbehorende informatiestromen.
Npuls en het mbo
Het mbo maakt integraal onderdeel uit van Npuls. Dat zien we ook terug in de bemensing:
- In de Npuls-domeinen zijn mbo-aanvoerders actief, die aanspreekpunt zijn op de inhoud. Zij zijn expert op hun onderwerp en komen (vaak) vanuit een mbo-instelling, dus kennen ook de praktijk in de scholen. Op de website van Npuls vind je hun contactgegevens.
- Vanuit de MBO Raad en MBO Digitaal zijn verschillende collega’s actief betrokken bij Npuls als expert, verbinder of beleidsadviseur. Dit doen zij op de thema’s die passen bij hun reguliere werkzaamheden bij de MBO Raad. In de praatplaat vind je de relaties tussen verschillende thema’s die in Npuls aan bod komen en de thema’s waar de MBO Raad aan werkt.
- Voor de digitale sectorvoorzieningen en architectuur, zijn de CIO Raad, de CSC’s en het architectuurnetwerk betrokken. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Martijn Timmer (CIO Raad en CSC’s) of Joel de Bruijn (architectuur).
- In de overkoepelende programma-regie is liaison Manon Geven het aanspreekpunt voor de bestuurlijke besluitvorming en de wijze waarop het mbo structureel een plek heeft in het programma.
- Communicatieadviseur Paulien de Jong is betrokken bij de communicatie vanuit de MBO Raad over Npuls.
N.B. Vóór Npuls werkte het mbo aan Doorpakken op digitalisering. Veel van de resultaten zijn nog steeds relevant. Klik hier voor de publicatiewebsite.