Hoe veranker je de monitor Leren en lesgeven met ict? 4 gouden tips

Hoe zorg je dat inzichten uit de monitor Leren en lesgeven met ict van het iXperium CoE hun weg vinden naar team ontwikkelplannen? Nan de Rijcke, teammanager bij het Graafschap College, heeft direct de organisatie meegenomen in het proces rondom de monitor. ‘Nog voor de eerste afname.’ De inzet van i-coaches blijkt hierin een cruciale schakel.

Tip: Betrek de organisatie

Nan vertelt samen met Lisan Kleinsman, i-coach voor de sector zorg, welzijn en sport bij het Graafschap College, over waarom de monitor zo waardevol is voor de professionaliseringsdoelstellingen: ‘We willen een beweging in gang zetten in leren en lesgeven met ict. De monitor is waardevol voor alle afdelingen binnen de organisatie, niet enkel voor de opleidings- of informatiemanager. We hebben daarom een werkgroep monitor Leren en lesgeven met ict ingericht met vertegenwoordiging van verschillende afdelingen. Daar gaan we in gesprek over professionalisering en wat de monitor daarin vraagt en brengt.’ Nan spreekt over 2022, de periode waarin zij Teammanager Onderwijs & Innovatie werd en zo verantwoordelijk voor de uitzet van de monitor Leren en Lesgeven met ICT:  

‘Om te zorgen voor impact hebben we gekozen voor vier professionaliseringsthema’s. Het aanbrengen van deze focus maakt dat je gerichter kunt meten en communiceren.’ Bij de laatste afname in 2024 heeft ze de werkgroep doorontwikkeld. ‘In de voorbereiding op de monitor 2024 hebben we via de projectleiders de i-coaches betrokken.’  Dat blijkt een gouden zet.

Tip: Zet i-coaches in

De i-coaches vormen een cruciale schakel tussen projectleiders en de teams in de sectoren. Ze halen input op uit de teams voor de werkgroep om het proces te verbeteren, en zorgen vice versa dat relevante resultaten uit de monitor de teams bereiken. ‘Én dat deze inzichten geborgd worden in leerdoelstellingen’, geeft Lisan aan: ‘We verbeteren continu het proces om de respons te verhogen. Zo zat er bijvoorbeeld veel tijd tussen de afname van de monitor en de analyse, wat de urgentie niet ten goede kwam. We proberen die tijd nu te minimaliseren.’ De toegevoegde waarde van de rol van de i-coaches zit niet alleen in het proces: ‘uiteindelijk wil je dat docenten leren en lesgeven met ict meer gaan inzetten. Die behoefte leeft ook in de teams zelf. We helpen teams in het formaliseren en formuleren van de doelstellingen in digitale professionalisering in hun team ontwikkelplannen. Zo borgen we de monitor in beleidsdoelstellingen. We laden de vragenlijsten en rapportages, zodat ze voor de teams worden vertaald naar een actie.' 

Lisan weet dat ze als i-coach niet alleen wat komt brengen, maar dat de kracht van haar rol ligt in het luisteren. ‘Teams geven heel duidelijk aan dat ze soms worstelen met de vraag: wat levert dit dan voor me op? Het gesprek aangaan gaat ook over het wegnemen van een beetje weerstand. Het gesprek gaat niet om de vragenlijst, maar over wat digitalisering brengt voor je onderwijs. Wat gebeurt er al? Wat is de wens?’ 

Tip: Werk met een verbetercyclus

‘De gesprekken in de teams geven input voor evaluatie in de werkgroep en met het iXperium. Zo bouwen we samen aan een vragenlijst die steeds meer toegankelijk is voor docenten’, vult Nan aan. ‘Zo zijn als het ware in een verbetercyclus terechtgekomen waarbij we evalueren op team, werkgroep, organisatie en monitor niveau. Zo proberen we continu op verschillende lagen inzicht te geven in waar we staan.’ 

'Maak mensen deelgenoot in de opdracht en de opbrengst'

Lisan maakt als i-coach weer de vertaalslag naar de teams: ‘hoe gaan we aan de gestelde doelen werken? Teams zijn heel eerlijk in dit gesprek door de betrokkenheid van de i-coach. Je krijgt terug dat er woorden staan in de vragenlijst die niet resoneren, dan is het onze rol om dat op te pakken serieus te nemen én om het waarom achter de teamdoelen uit te leggen. Het achterliggende doel is dat we data geïnformeerd werken.’ 

Tip: Enthousiasmeer en evalueer

Wat als je als school bij een eerdere afname een valse start hebt gehad? Een te lage respons? Een negatieve ervaring maakt dat scholen terughoudend zijn om de monitor nog een keer af te nemen. Dat is zonde én onnodig, aldus Nan: ‘wanneer één persoon binnen een school de communicatie, uitzet- en analyse van de monitor op zich neemt, dan is de kans groot dat de taak als te groot wordt ervaren en de resultaten te mager. Terwijl je met een visie op digitalisering (van de school) een goed verhaal hebt om mensen te enthousiasmeren. Maak mensen deelgenoot in de opdracht en de opbrengst. Bespreek wat voor hen relevant kan zijn in de monitor.’ Een andere valkuil is te veel vrijheid bij de afname, ziet Lisan: ‘We proberen samen afspraken te maken over de afname, en daarbij is gebleken dat centrale afname bijdraagt aan een hogere respons. Als i-coach zet je het proces in gang, maar al snel voel je dat de wil om te professionaliseren leeft.’ 

Hoever reikt de invloed van een monitor? Bij Zorg, Welzijn en Sport hebben de teams digitale vaardigheden meegenomen in het team ontwikkelplan –’want dan kun je erop monitoren’. Deze aanpak is overgenomen in het Graafschap College jaarplan, waarin doelen en activiteiten in lijn met de strategie van de school worden geformuleerd.  Een grote stap in professionalisering.

Meer informatie over (deelname aan) de monitor vind je op de website van het iXperium

Reacties (0)
Geef een reactie