Nyah begint later aan haar studie omdat ze eerst drie maanden moet vakken vullen in de supermarkt om het geld bij elkaar te sparen.
Betaalbaar
Inclusief onderwijs betekent ook dat iedereen op hetzelfde moment en met de juiste leermaterialen het studiejaar kan starten. Daar horen betaalbare digitale middelen bij, zoals een laptop of tablet. Zonder die middelen kunnen studenten op school en thuis niet goed meedoen. Niet iedereen heeft thuis de juiste spullen of internet. Mbo-instellingen kunnen hierin helpen, bijvoorbeeld met leenlaptops, een internetregeling voor thuis of leerplekken op school.
Ysabelle heeft een 5,3 voor Engels. Oneerlijk vindt ze, want door haar gehoorbeperking kan ze het niet goed volgen.
Toegankelijk
Digitale leermiddelen moeten voor iedereen toegankelijk en bruikbaar zijn. Denk aan studenten die net als Ysabelle slechthorend zijn, of een visuele beperling hebben. 'Toegankelijk' betekent dat lesmateriaal duidelijk leesbaar, verstaanbaar en begrijpelijk is. Met genoeg contrast, ondertiteling bij luisterexamens en video’s of plaatjes met beschrijving. Ook digitale toepassingen die begrip en empathie onder studenten vergroten, kunnen helpen. Denk aan serious games of VR-brillen waarmee je ervaart hoe het is om te leven met een beperking.
Ryan solliciteert voor een bijbaan bij de bioscoop. Hij voldoet aan alle eisen, maar helaas: hij krijgt nul reacties. De zoveelste keer dat hem dit overkomt.
Kansengelijk
Digitale middelen kunnen bijdragen aan eerlijke kansen en het doorbreken van vooroordelen. Digitale inclusie speelt hierbij een belangrijke rol: wie toegang heeft tot digitale middelen en de vaardigheden om ze te gebruiken, kan informatie vinden over vacatures, cv’s, brief-formats, video-solliciteren en online trainingen. Door digitale inclusie te bevorderen, kunnen instellingen zorgen dat iedereen deze tools effectief kan inzetten. Hiermee kun je vooroordelen en ongelijkheid beperken en kansengelijkheid vergroten.

Shidaan solliciteert inmiddels liever per video, omdat ze na haar brieven vaak niks meer hoort van het bedrijf. Een video 'kijkt' verder dan haar naam.
Eerlijk
Iedereen moet zich welkom voelen, ook online. Toch worden studenten als Shidaan soms buitengesloten, bijvoorbeeld door vooroordelen, ook in digitale systemen. Dit kan spelen bij het solliciteren voor een stage of bijbaan. Daarom is het belangrijk dat we in het mbo eerlijk omgaan met digitale middelen. Inclusief lesmateriaal en eerlijke digitale communicatie zorgen dat iedereen zich herkent en mee kan doen – ongeacht achtergrond, religie, etniciteit of seksualiteit.

Nyah moet haar laptop delen met haar zus en broertjes. Bij online lessen valt haar internet regelmatig uit. Docenten denken dat ze niet gemotiveerd is.
Beschikbaar
Digitale middelen moeten beschikbaar zijn voor álle studenten. Het moeten delen van een laptop of een wankele verbinding kan leiden tot ongelijkheid. Ook betrouwbaar internet is essentieel voor digitale toegankelijkheid. Studenten hebben zowel op school als thuis toegang tot goed werkend internet nodig, om deel te nemen aan online onderwijs. Instellingen kunnen helpen door het bieden van leerplekken op school en/of internettoegang te faciliteren.
Laura uploadt haar verslag verkeerd. Ze heeft geen idee hoe dat moet en ze durft het ook niet te vragen. Nu heeft ze een onvoldoende.
Digitaal vaardig
Digitale vaardigheden zijn belangrijk om mee te kunnen doen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Goede basisvaardigheden in taal en rekenen helpen daar ook bij. Digitale vaardigheid leren studenten niet alleen achter het scherm, ook praten over de digitale wereld en nadenken over eigen keuzes zijn belangrijk. Docenten spelen hierin een belangrijke rol. Digitaal vaardige docenten, kunnen met behulp van ict lessen verrijken en studenten beter begeleiden bij het ontwikkelen van hun digitale skills en digitaal burgerschap.