Datadinsdag 8 november: De do’s en don’ts bij Learning Analytics
Digitalisering is een van de randvoorwaarden voor de ontwikkeling en uitvoering van flexibel mbo-onderwijs. Immers: door digitalisering maak je het leren zichtbaar, geef je studenten en leraren inzicht, en bied je vervolgens een passende begeleiding. Learning Analytics worden hierin steeds belangrijker.
Hoe richt je een Learning Analytics infrastructuur in? Wat is de relatie tussen een datalake, een datawarehouse en een LRS? Waar sla je formatieve studiedata op en wanneer moet die dan realtime beschikbaar zijn? Wat zijn de landelijke ontwikkelingen en wat gaat er op dit gebied gebeuren bij Digitaliseringsimpuls?
Tijdens de online datadinsdag van Doorpakken op Digitalisering op 8 november gingen we dieper in op deze vragen.
Tom Reijnders en Rutger Tromp besteedden concreet aandacht aan het ontwerp van een LA infrastructuur in de instelling, daarnaast gaven zij een doorkijk naar wat je komend jaar landelijk kunt verwachten.
Tom werkt bij DLearning en is expert als het gaat om het werken met learning Analytics technisch mogelijk te maken. Hij adviseert diverse ROC’s advies op dit gebied.
Rutger is Architect Onderwijsdiensten bij SURF en betrokken bij onder andere het SURF-project Studiedata / Learning Analytics.
Tom Reijnders (Dlearning): Inrichting van een Learning Analytics infrastructuur. Aan de orde komen onder meer: relatie tussen een datalake, een datawarehouse en een LRS, opslaan van formatieve studiedata en tealtome beschikbaarheid daarvan.
Rutger Tromp vertelde over de Infrastructuur / architectuur learning Analytics bezien vanuit SURF-project Studiedata/Learning analytics.