Leestip: De opkomst in het mbo van simulatieonderwijs en onderzoekswerkplaatsen

Volgens het World Economic Forum zal in 2030 meer dan 40% van de huidige beroepen ingrijpend zijn veranderd door digitalisering en kunstmatige intelligentie.

Dit vraagt om wendbaar onderwijs, waarin studenten niet alleen vakkennis opdoen, maar vooral leren zich aan te passen aan nieuwe situaties. Met simulatieonderwijs oefenen studenten in een veilige, realistische omgeving met complexe situaties uit de praktijk.

Onderzoekswerkplaatsen spelen een sleutelrol in deze innovatie. Hier krijgen docenten de ruimte om samen met onderzoekers en het werkveld te experimenteren met nieuwe technologieën en scenario’s die aansluiten bij actuele beroepsvragen. Zo ontstaat een krachtige kruisbestuiving tussen onderwijs en praktijk. De voordelen zijn groot, maar dat geldt ook voor de uitdagingen: technische complexiteit, tijdsinvestering en het opschalen buiten de pioniersgroep.

In dit artikel door Simone van der Velde, gepubliceerd in Vaktijdschrift Profiel, vind je handvatten om het onderwijs van de toekomst vorm te geven:

Reacties (0)
Geef een reactie