8 vragen over een jaar lang pionieren

Vanessa Lauffer en Elsa Wolfs, docenten Helpende Zorg en Welzijn, Summa College Eindhoven, doen een strik om hun jaar pionieren in de onderzoekswerkplaats. Met MBO Digitaal kijken ze nog één keer -tevreden- terug op de lessen, verrassingen en opbrengsten van hun onderzoekstijd:

Alles begint bij motivatie, wat was de motivatie bij jullie om mee te doen met de onderzoekswerkplaats?

We zijn gestart met de onderzoekswerkplaats omdat we een unieke kans zagen om met digitalisering aan de slag te gaan, gefaciliteerd met tijd en knowhow. In eerste instantie wisten we nog niet precies wát we wilden leren, maar we kregen de tijd om breed te denken en daarna te focussen. Dit gaf ons de ruimte om verschillende ideeën te verkennen en uiteindelijk een duidelijke richting te kiezen”, aldus Elsa.

Hoe zijn jullie het proces gestart en hoe verliep de begeleiding?

Vanessa spreekt van een energiek begin:Voor de zomervakantie hebben we samen met een begeleider een eerste onderzoeksvraag geformuleerd, een vertrekpunt. Na de zomer kregen we uitleg over de kaders gingen we aan de slag met design thinking. Dat inspireerde direct. We begonnen met literatuuronderzoek, gericht op blended learning voor BBL-studenten, omdat daar de behoefte het grootst leek”. “Dit gaf ons een solide basis om verder te bouwen en onze aanpak te verfijnen”, vult Elsa aan.

Dat gevoel wil je natuurlijk delen. Hoe hebben jullie het team en de studenten betrokken?

Veel vragen stellen, zegt Vanessa:We hebben het team betrokken door vragen te stellen over hun digitale vaardigheden en behoeften. Ook studenten hebben we bevraagd: wat hebben zij nodig om kwalitatief onderwijs te volgen? Structuur, overzicht, flexibiliteit en altijd beschikbare inhoud kwamen als belangrijkste punten naar voren. Dit hielp ons om een duidelijk beeld te krijgen van de verwachtingen en behoeften van zowel docenten als studenten.”

Wat werd uiteindelijk het idee waar jullie mee aan de slag gingen?

Elsa deelt haar scherm en laat trots het eindproduct zien:We wilden een digitale bibliotheek maken binnen Canvas, onze digitale leeromgeving, zodat studenten eenvoudig theorie, filmpjes en uitleg kunnen vinden. We kozen voor een omgeving die toegankelijk is, met aandacht voor leesbaarheid, kleurgebruik en ondersteuning voor studenten met bijvoorbeeld dyslexie. We hebben samen met een collega die expert is in Xerte (het gekozen platform) een prototype gebouwd.  Dit prototype dient als basis voor verdere ontwikkeling en verfijning.”

Welke uitdagingen kwamen jullie tegen?

Al scrollend door de bibliotheek vertelt Elsa waar het in de ontwikkeling niet altijd vanzelf ging: “We liepen tegen technische beperkingen aan, zoals rechten op videomateriaal van uitgeverijen. Ook was het werken met Xerte nieuw voor ons, hierin zijn we getraind door een ervaren collega. Je komt er ook achter dat je rekening moet houden met toegankelijkheid, denk aan lettergrootte en contrast, of gesproken tekst voor studenten die dat prettig vinden of nodig hebben. Deze uitdagingen hielpen ons om creatief te denken en oplossingen te vinden die zowel praktisch als effectief waren.”

En dan is het hopen dat de doelgroep er mee uit de voeten kan; hoe werd het prototype ontvangen door studenten?

Studenten zijn enthousiast en vroegen waarom dit niet eerder bestond. Ze vinden het overzichtelijk, kunnen het op verschillende apparaten gebruiken en waardeeren de mogelijkheid tot gesproken tekst. Het bleek echt maatwerk te zijn, passend bij verschillende behoeften. Deze positieve feedback geeft ons vertrouwen in de waarde en bruikbaarheid van ons project”, vertelt Vanessa trots.

Dat smaakt naar meer! Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Elsa klapt haar laptop weer dicht en blikt vooruit:We willen het prototype verder uitrollen binnen de opleiding en delen met collega’s, bijvoorbeeld voor het vak burgerschap. Ook willen we een digitale omgeving maken die studenten helpt bij het vinden van informatie over de opleiding en begeleiding. We blijven leren en verbeteren, en hopen dat meer teams good practices gaan uitwisselen. Dit zal bijdragen aan een continue verbetering van de onderwijskwaliteit en de digitale vaardigheden van zowel docenten als studenten.”

Hebben jullie tips voor andere docenten of teams die starten met een onderzoekswerkplaats?

“Zeker!” zegt Vanessa:Maak de route en planning inzichtelijk en wees niet bang om te experimenteren. Je kunt altijd een stap terugzetten. Verschillende teams werken anders; ontdek wat bij jullie past. Zorg dat er tijd en ruimte is, want dat is essentieel voor succes en plezier. Deze tips kunnen helpen om het proces soepeler en effectiever te laten verlopen. We hopen dat anderen ook geïnspireerd raken om met digitale bekwaamheid aan de slag te gaan!”

Reacties (0)
Geef een reactie