Datadinsdag: Learning Analytics en AI met Talland College, UvA en TU Delft

Welke mogelijkheden ontstaan er als je studiedata en AI gecombineerd gaat gebruiken? Tijdens de online Datadinsdag van 11 maart verkende JaapJan het antwoord met Ed de Feber (Talland College), Alan Berg (UvA), en Manuel Valle Torre (TU Delft).

Alan en Manuel zijn net terug van de LAK conferentie in Dublin waar ze een workshop over de stand van zaken rond GenAI en Learning Analytics dashboarding hebben gegeven. Zij herhale n elementen uit hun workshop en delen voorbeelden en actualiteiten van de conferentie. Ed de Feber neemt ons mee in een aantal praktische mogelijkheden van het gebruik van studiedata door GenAI en inspireert je ongetwijfeld om hier ook in jouw eigen instelling mee aan de slag te gaan.

De school

Talland College is een school voor mbo en vavo in Noord-Holland met locaties in Alkmaar, Edam, Heerhugowaard, Hoorn, Koog aan de Zaan, Purmerend en Zaandam.

De sprekers

Alan Berg is Learning Analytics & Data Expert bij de Universiteit van Amsterdam, Manuel Valle Torre is PhD-student bij de TU Delft en Priyanka Pereira is PhD-kandidaat bij de Universiteit Twente. Alan, Manuel en Priyanka werken samen in het Npuls-project ‘Best & worst practices Learning Analytics’. Ed de Feber is adviseur AI en data-ondersteund onderwijs bij Talland College. JaapJan Vroom is beleidsadviseur bij MBO Digitaal, aanvoerder van de transformatiehub AI en Data bij Npuls en vaste host van de Datadinsdagen.

Het onderwerp

De Datadinsdag van 11 maart 2025 bestond uit twee delen. In het eerste deel vertelden Priyanka, Manuel en Alan, die net terug zijn van de LAK25-conferentie in Dublin, over de ontwikkelingen op het gebied van Learning Analytics en generatieve AI. In het tweede deel liet Ed de Feber een demo zien van een AI-gestuurd Learning Analytics Dashboard (LAD).

Het doel

Het doel van deze Datadinsdag was aftasten of Learning Analytics en AI een goede combinatie (kunnen) zijn. En welke rol generatieve AI kan spelen bij gepersonaliseerd leren.

Het verhaal

Ter introductie liet Manuel de deelnemers IguideME zien, een Learning Analytics Dashboard (LAD) dat studenten inzicht geeft in het eigen leerproces. Het dashboard maakt een voorspelling van het eindcijfer op basis van de leerresultaten en geeft feedback met behulp van AI. Vervolgens legt Manuel uit wat AI kan, namelijk: data interpreteren en analyseren, content genereren, voorspellingen doen en adviezen geven, bijvoorbeeld over hoe je het best een quiz kunt inzetten in het leerproces. Bekende AI-tools zijn Gemini, ChatGPT en Claude, maar er zijn ook open source-tools. Hoe uitgebreider de prompt (de informatie die je invoert in de AI-tool), hoe completer de door AI gegenereerde uitkomst. Volgens Alan is het belangrijk dat studenten gewend raken aan het gebruik van AI, om ze zo optimaal voor te breiden op de arbeidsmarkt.

Ed heeft een demo van een AI-gestuurd LAD ontwikkeld, met het idee om op basis van studentdata een Analytics Agent te te laten samenwerken met een AI Agent, om zo bij een student het leren te ondersteunen. Zelfsturing en gepersonaliseerd onderwijs behoren dan tot een realistische, haalbare, betaalbare en organiseerbare mogelijkheid. In de demo laat Ed enkele onderwijskundige mogelijkheden zien. Ed laat zien dat op basis van gesimuleerde SIS data met een simpele machine learning (Random Fores) kan een leerpad voorgesteld worden. De AI Agent biedt vervolgens op basis van dit leerpad gepersonaliseerd lesmateriaal, oefentoetsen en feedback. Ook biedt dit LAD de mogelijkheid om via een Peer Learning Netwerk te leren van klasgenoten die bepaalde stof al beter beheersen. Daarnaast biedt het dashboard de mogelijkheid om te chatten met een AI-Coach die gespecialiseerd is in het ondersteunen van zelfsturend leren middels het Cyclische Model van  zelfsturend leren.

Lessen en eyeopeners

  1. Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van LAD’s zijn: meer personaliseren, nadruk op dataprivacy, gebruikersgericht ontwerpen en integratie van AI
  2. Generatieve AI biedt ondersteuning op maat door gepersonaliseerde feedback, opdrachten en oefentoetsen
  3. Generatieve AI bevordert de autonomie en zelfsturing van studenten
  4. Generatieve AI biedt de mogelijkheid om het lesmateriaal af te stemmen op het niveau van de student en zo dus te kunnen differentiëren
  5. Het onderzoek naar AI-gestuurde LAD’s staat nog in de kinderschoenen, dus hier liggen mooie kansen

Discussie

Er zijn zorgen over de afhankelijkheid van studenten van AI. Gaan studenten blindelings de adviezen van AI volgen? Er is een noodzaak om hen te leren kritisch te denken en zelfregulerend te zijn.

 

 

Categoriën & Tags

Reacties (0)
Geef een reactie