Datadinsdag bij stichting Praktijkleren: Learning Activities

Wat is er allemaal mogelijk rondom ‘Data-enhanced Learning Activities’? Deze vraag staat centraal tijdens de Datadinsdag van 10 december vanaf Stichting Praktijkleren in Amersfoort. De sprekers zijn Marcel Schmitz van Zuyd Hogeschool, Erik Merkus en Rob Kommeren van Stichting Praktijkleren en Mark Trimpe van VISTA college. Vaste host is JaapJan Vroom (MBO Digitaal en Npuls).

xAPI bij Stichting Praktijkleren
Stichting Praktijkleren werkt met xAPI en een Learning Record Store (LRS), om data over leeractiviteiten te verzamelen en terug te koppelen aan docenten en studenten. Als een student een leermiddel opent op de site, wordt een soort xAPI-pakketje geopend. Zo kunnen de leeractiviteiten van de student worden geregistreerd en opgeslagen in de LRS. Erik: “Alles wat de student doet, wordt vastgelegd. Hoe vaak hij ergens op klikt, hoe hij de quizzen maakt en of hij de video’s bekijkt. Van alle verzamelde data worden gegevens over de voortgang en quizscores worden teruggekoppeld aan de docenten zodat zij kunnen zien wat de studenten hebben gedaan. En aan de studenten, zodat zij kunnen zien hoever ze zijn met de leeractiviteiten en wat hun scores zijn.

Aan de slag

Erik geeft de deelnemers een inlogcode om in te loggen op de site van Stichting Praktijkleren. Zo kan iedereen zelf door de leermiddelen klikken en data genereren. “Hoe meer jullie klikken, hoe meer data in de LRS worden opgeslagen.” Hierna laat hij de activiteitenmonitor zien, waarmee studenten kunnen zien hoe ver ze zijn en hoe ze hebben gescoord op de quizzen. Er is ook een activiteitenmonitor voor docenten. Daarin kun je per klas zien welke opdrachten de studenten hebben voltooid en hoe ze hebben gescoord. “De LRS weet alleen wat de studenten hebben gedaan, maar niet wat ze niet hebben gedaan. Het is dus ook geen voortgangsmonitor, maar echt een activiteitenmonitor.”

Toekomstplannen

Rob laat zien wat de LRS allemaal opslaat. In het afgelopen jaar zijn er meer dan 12 miljoen ‘statements’ opgeslagen. Van hoe vaak een bepaalde video is bekeken tot hoe vaak er op een bepaalde opdracht is geklikt. Een deelnemer merkt op: “De LRS is inderdaad een heel grote bak met potentieel interessante data. Ik denk dat daarop een soort analytics-laag moet komen (met verrijking) die helpt voor actiegerichte inzichten, geïnspireerd op vragen uit onderwijspraktijk.” Erik en Rob hebben nog meer toekomstplannen, zoals het verrijken van de xAPI-data met meer meetpunten en het verbeteren dan de dataopslag en beschikbaarheid. Marcel vult aan: “Ik denk dat het goed is dat er voor elke student een eigen LRS komt. Zo creëer je een data-ecosysteem waarin de student eigenaar is van zijn eigen data. Zo ver zijn we nog niet, maar ik denk wel dat dat de toekomst is.” JaapJan: “Daar is het LRS oorspronkelijk ook voor ontwikkeld. In principe kan iedereen en alles een eigen LRS hebben. LRS’en kunnen ook heel goed data aan elkaar forwarden. Samen met Pierre Gorissen van de HAN heb ik daar onderzoek naar gedaan, dat werkt fantastisch”. Op deze manier kan een LRS ecosysteem gebruikt worden voor LLO, zo geeft JaapJan aan.

FoLA2

Voor de mensen die niet bij de vorige Datadinsdag waren, legt Marcel nog even kort uit wat zijn spel FoLA2 inhoudt. Daarna vertelt hij dat er een digitale versie van het bordspel is gemaakt, waardoor het is mogelijk om het spel online met een groep te spelen. De komende jaren verwacht Marcel nog mooie stappen te kunnen zetten op het gebied van metingen, analyse en visualisatie, zodat het werken met Learning Analytics toegankelijker wordt. Zo wordt er momenteel aan systemen gewerkt die het gezamenlijk ontwerpen van learning analytics-supported leeractiviteiten mogelijk maakt, maar die dan vanuit de ontworpen activiteiten de meetinstrumenten configureert en klaarzet voor docenten. Daarnaast kan er vanuit dit systeem dan ook de visualisaties ingericht en bekeken worden. Daarnaast laat Marcel als voorbeeld laat vier Data-enriched Learning Activities van Hendrik Drachsler zien: lezen, schrijven, modeling en samenwerken. Bij schrijven moeten studenten bijvoorbeeld een vrij tekstveld invullen. Die tekst wordt vervolgens geanalyseerd en op basis daarvan wordt gevisualiseerd in hoeverre de leerdoelen zijn behaald. Deze DeLA-kaarten zijn niet met xAPI ontwikkeld, maar dat kan wel benadrukt Marcel.

Gefaseerd groeien

Tot slot van deze Datadinsdag geeft Mark een inkijkje in hoe VISTA college omgaat met Learning Analytics en data. Hun strategie is gericht op het verbeteren van het onderwijs door middel van blended learning. Als tweede stap richt Vista zich op Learning Analytics, daarna komt AI aan de beurt. Vista wacht op dat vlak nog af tot de markt zich wat stabiliseert. Mark benadrukt het belang van een gefaseerde aanpak zodat AI-toepassingen niet overhaast worden geïmplementeerd. Aangezien er nog veel meer over te vertellen valt, gaat ook de Datadinsdag van 14 januari over Learning Analytics en onderwijsontwerp. Dat staan de technische aspecten van Learning Analytics centraal.

Nieuwe transformatiehub AI en Data

Tot slot een mededeling van JaapJan: Npuls zet drie vacatures uit voor themalijntrekkers voor de nieuwe transformatiehub AI en Data. Dit zijn themalijntrekkers voor de volgende drie themalijnen: Veilig en juist gebruik van AI en data, Leren over en met AI en Data en Toekomst met AI en Data. De vacatures zullen begin januari op de site van Npuls staan.

Doe je mee?

Elke tweede dinsdag van de maand is JaapJan Vroom te gast bij een mbo-school om vanaf daar samen met de school een anderhalf uur durende (online)meeting te verzorgen. Heb je een mooi initiatief of vraag over data-ondersteund onderwijs of wil je een Datadinsdag verzorgen vanuit jouw school? Stuur een mail naar JaapJan Vroom en kijk voor meer informatie op onze Datadinsdag-pagina.

Volgende Datadinsdag

De eerstvolgende Datadinsdag is op 14 januari 2024. De precieze invulling wordt nog bekend gemaakt op de Datadinsdag-pagina.

Reacties (0)
Geef een reactie