Programma Cyberveiligheid
Met de praatplaat cyberveiligheid voeren we laagdrempelig het gesprek over de activiteiten binnen het programma. De praatplaat doet het goed tijdens workshops en presentaties, maar ook online. Ontdek wat we allemaal doen op het gebied van cyberveiligheid aan de hand van de 6 thema's: Identificeren, Beschermen, Detecteren, Reageren Herstellen en Samenwerken met cloudleveranciers.

Cyberrisicopooling
Cyberrisicopooling houdt in dat we als sector gemeenschappelijk het risico dragen als een van de mbo-instellingen te maken krijgt met een hack. Risicopooling is ook een enorme stimulans om nog intensiever met elkaar samen te werken op het gebied van cyberveiligheid. De sector is groot genoeg om gezamenlijk het risico te dragen en klein genoeg om verantwoordelijkheid voor elkaar te voelen en elkaar aan te spreken

Sectorbrede applicatiecatalogus
Scholen gebruiken verschillende applicaties om processen te ondersteunen en gegevens te verwerken. Welke ze gebruiken houden ze op uiteenlopende manieren bij. In een applicatiecatalogus staan alle gegevens bij elkaar. Zo ontstaat een goed beeld van de applicaties in het mbo. Dit inzicht gebruikt programma Cyberveiligheid om te bepalen voor welke applicaties het centraal verwerkersovereenkomsten moet opstellen.
Examinering & Digitalisering |
Contractering digitale examens professionaliseren
Met deze praatplaat voeren we het gesprek over het proces van analoog naar digitaal examineren. De relatie tussen onderwijsteam en examenleverancier (analoge verwerking) verschuift naar de relatie van informatiemanagement met de examenleverancier (digitale verwerking).

Examineren van A naar D
In de analoge wereld vragen onderwijsteams examens zelf aan bij examenleveranciers. In de digitale wereld zijn meer partijen betrokken. De relatie examenleverancier en onderwijsteam is niet meer functioneel. Om dit proces te stroomlijnen en de kwaliteit te verhogen moet het mbo eenduidig werken.
Van aanvraag tot overeenkomst
Tijdens de 50e MBO Digitaal conferentie heeft het Netwerk Examinering en Digitalisering de derde praatplaat gepresenteerd. Deze plaat geeft overzichtelijke de processtappen, de taken en de rollen weer die nodig zijn van aanvraag tot en met overeenkomst bij digitale examens.

Gepersonaliseerd leren
In 2030 sluit een modern en wendbaar (middelbaar) beroepsonderwijs optimaal aan bij de talenten en ontwikkelkansen van jongeren en levenslang lerenden. Hun unieke en ontwikkelde kwaliteiten, kennis, vaardigheden en persoonlijkheid sluiten nauw aan bij de moderne tijd en de arbeidsmarkt. De werkgroep 'Gepersonaliseerd leren' van MBOin2030 bracht deze ontwikkelingen in beeld.

Veranderende rol docenten
Het docentschap wordt de komende jaren steeds gevarieerder. Docenten helpen studenten hun doelen te bereiken in verschillende leeromgevingen: op school, hybride en in reguliere werkomgevingen. Het beroep van docenten wordt daardoor ook dynamischer, met waardering (normering) voor hun verschillende rollen. De werkgroep 'Veranderende rol docenten' van MBOin2030 bracht de ontwikkelingen in beeld.
Meer informatie en/of handreiking ontvangen?
Wil je afdrukbestanden, fysieke exemplaren van de handreiking ontvangen of meer weten over de platen, achtergronden, hoe je ze kunt inzetten, of ben je geïnteresseerd in het organiseren van een sessie op jouw school, neem dan gerust contact op via Paulien de Jong. We staan klaar om jullie verder te helpen!