Praatplaten
Strategie digitalisering in het mbo
De kwaliteitsagenda ‘Samen werken aan talent’ schetst de ambities van het mbo. We willen samen werken aan het bevorderen van kansengelijkheid, het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, en aan onderwijs voor de toekomst door te werken aan kwaliteit, onderzoek en innovatie. Met deze praatplaat voeren we het gesprek over digitale transformatie op 3 niveaus: de school, de docent, en de student.
Meerjarenplan MBO Digitaal
Binnen MBO Digitaal werken alle mbo-scholen samen om de digitaliseringsstrategie te verwezenlijken met als doel de onderwijskwaliteit bevorderen, flexibilisering en gelijke kansen voor studenten. Met deze praatplaat ondersteunen we de digitale transformatie in het mbo door in te zetten op 4 werksporen: Visie & Strategie, Governance, Inhoudelijke thema’s, Evaluatie. Een aantal zaken pakken we collectief op.
De 4 grote programma’s
Naast de meer reguliere activiteiten en projecten van MBO Digitaal, participeren we rond digitalisering in 4 grote programma’s: Npuls, Edu-V, Digitaal Bekwaam en Cyberveiligheid. Het is goed om deze in samenhang te bezien. Met deze praatplaat voeren we het gesprek over de activiteiten die we oppakken binnen de programma’s. Meer informatie over de programma’s vind je op onze homepage.
Strategisch Meerjaren Perspectief
Digitalisering draagt bij aan de bredere strategie van het mbo. Het Strategisch Meerjaren Perspectief van de MBO Raad vormt hiervoor een mooi startpunt. Op veel gebieden zijn aanknopingspunten met digitale transformatie in het mbo. De hoofdthema’s waar digitalisering vooral in terugkomt is de rubriek MBO & Kwaliteit met deze subthema’s: onderzoek, innovatie & digitalisering, relevante data, LLO, eigentijds mbo.
Handreiking overzichtsplaten
De Handreiking en de bijbehorende platen zijn ontwikkeld om scholen praktisch te ondersteunen bij het optimaliseren en versnellen van digitaliseringsprocessen binnen de instellingen. De inhoud kwam tot stand met input uit de scholen en negen verschillende brondocumenten, waaronder Werkagenda’s, Transitieagenda, SURF en Groeifondsaanvragen voor Npuls en Edu-V.
Npuls |
Microcredentials in het mbo
De MBO Raad en Npuls startten in 2024 met een pilot rond microcredentialing. Voor het mbo bieden microcredentials een kans om snel en flexibel in te spelen op LLO-vragen. Met microcredentials bied je korte, actuele en gerichte scholingsopties aan voor de lerende. De praatplaat verbeeldt wat Microcredentials zijn, wat de meerwaarde is en wat de (pilot)doelen zijn. De QR-codes leiden naar de pagina’s met meer informatie.
Samenwerken in het mbo
Npuls werkt vanuit de 9 programma-onderdelen samen in het mbo met een aantal groeifondsprogramma’s, MBO Raad, MBO Digitaal en de verschillende netwerken, kennis- en expertisepunten, platforms en programma’s en de CIO Raad. In deze praatplaat een praktisch overzicht per programma-onderdeel (roze) en bijbehorende samenwerkingspartners met ieder zijn rollen en taken.
Cyberveiligheid |
Programma Cyberveiligheid
Met de praatplaat cyberveiligheid voeren we laagdrempelig het gesprek over de activiteiten binnen het programma. De praatplaat doet het goed tijdens workshops en presentaties, maar ook online. Ontdek wat we allemaal doen op het gebied van cyberveiligheid aan de hand van de 6 thema’s: Identificeren, Beschermen, Detecteren, Reageren Herstellen en Samenwerken met cloudleveranciers.
Cyberrisicopooling
Cyberrisicopooling houdt in dat we als sector gemeenschappelijk het risico dragen als een van de mbo-instellingen te maken krijgt met een hack. Risicopooling is ook een enorme stimulans om nog intensiever met elkaar samen te werken op het gebied van cyberveiligheid. De sector is groot genoeg om gezamenlijk het risico te dragen en klein genoeg om verantwoordelijkheid voor elkaar te voelen en elkaar aan te spreken
Sectorbrede applicatiecatalogus
Scholen gebruiken verschillende applicaties om processen te ondersteunen en gegevens te verwerken. Welke ze gebruiken houden ze op uiteenlopende manieren bij. In een applicatiecatalogus staan alle gegevens bij elkaar. Zo ontstaat een goed beeld van de applicaties in het mbo. Dit inzicht gebruikt programma Cyberveiligheid om te bepalen voor welke applicaties het centraal verwerkersovereenkomsten moet opstellen.
Examinering & Digitalisering |
Contractering digitale examens professionaliseren
Met deze praatplaat voeren we het gesprek over het proces van analoog naar digitaal examineren. De relatie tussen onderwijsteam en examenleverancier (analoge verwerking) verschuift naar de relatie van informatiemanagement met de examenleverancier (digitale verwerking).
Examineren van A naar D
In de analoge wereld vragen onderwijsteams examens zelf aan bij examenleveranciers. In de digitale wereld zijn meer partijen betrokken. De relatie examenleverancier en onderwijsteam is niet meer functioneel. Om dit proces te stroomlijnen en de kwaliteit te verhogen moet het mbo eenduidig werken.
Van aanvraag tot overeenkomst
Tijdens de 50e MBO Digitaal conferentie heeft het Netwerk Examinering en Digitalisering de derde praatplaat gepresenteerd. Deze plaat geeft overzichtelijke de processtappen, de taken en de rollen weer die nodig zijn van aanvraag tot en met overeenkomst bij digitale examens.
Meer informatie en/of handreiking ontvangen?
Wil je afdrukbestanden, fysieke exemplaren van de handreiking ontvangen of meer weten over de platen, achtergronden, hoe je ze kunt inzetten, of ben je geïnteresseerd in het organiseren van een sessie op jouw school, neem dan gerust contact op via Paulien de Jong. We staan klaar om jullie verder te helpen!