Menno de Waal wint SURF Onderwijsaward 2025

Menno de Waal (Graafschap College en Npuls) heeft op 11 november de SURF Onderwijsaward en publieksprijs gewonnen tijdens de SURF Onderwijsdagen. Hij kreeg de award voor zijn onvermoeibare inzet om open en digitale leermaterialen beschikbaar te maken voor iedereen. De andere twee awards gingen naar Martin Klomp (TU Delft) en Rik Jager (HvA/UvA).

Foto: De Beeldredaktie | Sander Koning

Menno maakt met zijn werk als adviseur onderwijsinnovatie bij het Graafschap College en sector-aanvoerder Doorlopend het beste onderwijs bij Npuls landelijke impact. Hij was initiatiefnemer van de portal tgo.mbo.edusources.nl, een platform waar mbo-instellingen digitale leermaterialen kunnen delen en hergebruiken. Daarnaast speelde hij een sleutelrol bij de ontwikkeling van het leermiddelenconvenant, waarin afspraken worden vastgelegd over het gebruik van open en betaalde leermaterialen in het mbo.

Onafhankelijke jury

De winnaars worden voorgedragen door collega’s en gekozen door een onafhankelijke jury, bestaande uit 4 tot 6 experts binnen én buiten onze organisatie en oud-winnaars van de Onderwijsawards. De juryleden zijn zelf actief betrokken bij innovatie en onderwijsvernieuwing. Juist dankzij hun ervaring zijn zij in staat om de inzendingen zorgvuldig en kritisch te beoordelen op impact, originaliteit en relevantie.

De jury : “Menno is niet alleen een bevlogen aanjager, maar ook iemand die open leermaterialen verankert in beleid én praktijk. Zijn impact is nationaal voelbaar. Menno onderscheidt zich door de manier waarop hij instellingen verbindt en docenten activeert. Hij laat zien hoe openheid, samenwerking en visie samen kunnen leiden tot structurele verandering in het mbo.”

Over de SURF Onderwijsawards

Met de jaarlijkse uitreiking van de SURF Onderwijsawards zet SURF vernieuwers in mbo, hbo  in de spotlight die het onderwijs met ict naar een hoger niveau tillen. Het biedt winnaars de kans om hun bijdrage aan innovatie te laten zien en nog meer mensen te inspireren.

Reacties (0)
Geef een reactie