Referentiekader 2.0: richtlijnen, praktische stappen en uitleg over studiedata en AI

Hoe maak je als onderwijsprofessional verantwoorde keuzes op het gebied van studiedata en AI? Gebruik Referentiekader 2.0, een handreiking ontwikkeld door Npuls samen met het onderwijsveld.

Het referentiekader geeft een helder overzicht van AI, studiedata en de bijbehorende uitdagingen, met praktische tips, juridische kaders en handvatten. Een infographic leid je als wegwijzer door het uitgebreide document.

Praktisch aan de slag

De handreiking is ontwikkeld voor professionals in het mbo, hbo en wo die werken met studiedata en AI, zoals beleidsmedewerkers, docenten, informatiemanagers en ICT-coördinatoren. Daarnaast is het referentiekader relevant voor bestuurders en juristen binnen onderwijsinstellingen. Bij de handreiking zit een Dilemmaspel. Daarnaast komen er nóg meer handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan; Npuls en MBO Digitaal werken hier samen aan. Scholen kunnen in de tussentijd alvast vooruit met de producten die Npuls de afgelopen twee jaar heeft opgeleverd: 

  • Drie magazines met informatie en inspirerende voorbeelden rond het gebruik van Learning Analytics in het onderwijs. Het eerste magazine was een van de eerste producten die werd opgeleverd, sindsdien worden nog veel meer voorbeelden en vraagstukken besproken de twee opvolgende magazines en in de online community met inmiddels meer dan 1200 leden. Deze highlights, maar ook andere experimenten en projecten rond AI en Data  verzamelt Npuls nu in de "AI en Data Innovatiestarter” die volop ingangen gaat bieden om met elkaar aan de slag te gaan. Live in oktober dit jaar.
  • Visievorming op AI, met als eerste onderdelen de invloed van AI op kansengelijkheid, en de rol van AI bij toetsing en examinering.
  • Uitleg over de Europese AI-act en wat die voor impact heeft voor onderwijsinstellingen. Naast deze online uitleg wordt momenteel ook een estafette gedaan in 6 regionale bijeenkomsten om hier dieper op in te gaan.
  • Toolkit voor het organiseren van workshops over het gebruik van AI-assistenten.
  • Referentiekader privacy en ethiek 2.0 AI en Data. Het gebruik van AI en Data biedt kansen, maar brengt ook ethische en juridische uitdagingen met zich mee. Het Referentiekader 2.0 biedt handvatten om deze technologieën verantwoord toe te passen. Het ondersteunt onderwijsprofessionals bij het maken van keuzes waarin waarden, wetgeving en verantwoordelijkheden samenkomen.

Infographic en leergang

Het Referentiekader 2.0 is te vinden op de Npuls kennisbank, samen met de bijbehorende infographic en de aankondiging van de leergang die in september van start gaat.

Reacties (0)
Geef een reactie