Digidoen: teamspel voor docenten om ICT-bekwaamheid te versterken

Hoe kunnen scholen de ICT-bekwaamheid van hun docenten versterken? Het programma Digitaal Bekwaam werkt aan precies die vraag. Eén van de nieuwe middelen is DigiDoen, een spel dat docenten en onderwijskundigen helpt in gesprek te gaan over digitale vaardigheden.

portret Max Koopman, studentHet spel is ontwikkeld door Max Koopman, vierdejaarsstudent Communicatie en Multimediadesign aan de Hogeschool Utrecht, als onderdeel van zijn afstudeerstage. We stelden hem vijf vragen over het spel.

 

#1 Wat is DigiDoen?

'Een fysiek (kaart)spel dat docenten op een laagdrempelige manier laat praten over hun digitale vaardigheden en de uitdagingen die zij ervaren. Het is bedoeld om bewustzijn te creëren én concrete verbeterpunten boven tafel te krijgen.'

#2 Waarom een fysiek spel en geen digitaal spel?

'Niet iedereen is al even digitaal vaardig. Rond de tafel spelen maakt het gesprek opener en minder gefocust op schermen. Bovendien hoeft niet álles digitaal te zijn.'

#3 Hoe heb je het spel ontwikkeld?

'Ik sprak onder andere met docenten van verschillende mbo-scholen, waaronder Deltion, ROC Mondriaan, Albeda en Cibap. Via co-design-sessies met studenten werden ideeën verzameld, zoals een anonieme tipdoos voor docenten. Deze inzichten heb ik verwerkt in de spelopzet.'

#4 Wat heeft de ontwikkeling opgeleverd?

'Naast het spel zelf leverde het proces waardevolle inzichten op: elk team en elke school zit op een andere plek in het veranderproces, en luisteren is cruciaal. Kleine veranderingen voor de ene groep kunnen grote gevolgen hebben voor een andere.'

#5 Waar kunnen scholen het spel vinden?

'Er komen gedrukte exemplaren en een printbare versie op de websites van MBO Digitaal en Digitaal Burgerschap.'

 

leurrijke spelkaarten van het spel Digidoen op tafel kriskras door en over elkaarDIGIDOEN

Ben je docent en wil je je ICT-bekwaamheid versterken op een actieve en speelse manier? Speel dit teamspel waarbij je in gesprek gaat, opdrachten uitvoert en kritisch reflecteert. Samen ontdekken jullie manieren om slimmer, bewuster en effectiever om te gaan met ICT. Tijdens het spel probeer je binnen een half uur te professionaliseren. Je voert gesprekken over ICT-vaardigheden en koppelt deze aan je dagelijkse onderwijsactiviteiten. Maar pas op: raak je al je tijd kwijt, dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor je studenten. Een race tegen de klok!

DigiDoen is een initiatief vanuit het programma Digitaal Bekwaam. Samen met de scholen zorgt het programma voor ICT-bekwaamheid bij lesgevend personeel. Voor meer informatie stuur een mail naar: digitaalbekwaam@mboraad.nl

Reacties (0)
Geef een reactie