Betere cookiebanners voor het mbo

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert actiever op de cookies op websites. Reden voor het programma Cyberveiligheid mbo om de cookiebanners van mbo-instellingen eens grondig onder de loep te laten nemen. Met een lijst kant-en-klare adviezen voor de scholen als resultaat.  

Volgens Niels Dutij van het programma staan cookiebanners sinds vorig jaar hoger op de prioriteitenlijst van het AP. ‘De autoriteit heeft aangegeven de cookiebanners meer te gaan controleren. En recent heeft ze een verduidelijking van de regels omtrent cookiebanners gepubliceerd, inclusief goede voorbeelden. Ook de boete van 600.000 euro die ze Kruidvat oplegde, maakt duidelijk dat de AP cookiebanners serieus neemt.’

Cookiescan voor het mbo

Voor het programma Cyberveiligheid waren dit aanleidingen om ICTRecht een cookiescan te laten uitvoeren bij mbo-instellingen. De privacy-organisatie controleerde voor alle hoofddomeinen van elke mbo-instelling of de cookiebanners van hun websites aan de voorwaarden voldeden. Waar nodig kregen de instellingen kosteloos kant-en-klare adviezen om de teksten te verbeteren.

Meer privacy-advies voor mbo-scholen

De aanbevelingen voor cookiebanners passen binnen de doelstelling van het programma om mbo-instellingen te ontzorgen bij het voldoen aan privacywetgeving. ‘Natuurlijk heeft niet elke school alle kennis over privacy in huis. Met deze concrete adviezen kan elke instelling direct haar cookiebanners verbeteren. Scholen die meer vragen hebben, kunnen gebruikmaken van onze privacy-helpdesk. Hierin kunnen alle mbo-instellingen kosteloos privacygerelateerde vragen stellen aan ICTRecht.’

Meer informatie

Wil je meer weten over het cookiebanner-onderzoek? Of wil je ICTRecht een vraag stellen via de privacy-helpdesk? Neem dan contact op met Niels Dutij voor meer informatie.

Reacties (0)
Geef een reactie