Datadinsdag bij Zuyd Hogeschool: Learning Analytics koppelen aan lesontwerp
De Datadinsdag van 11 februari 2025 stond in het teken van het spel FoLA2 van Marcel Schmitz. Dit spel koppelt Learning Analytics aan het lesontwerp en wordt in het mbo al door VISTA college gebruikt.
De school
Zuyd Hogeschool
De sprekers
Marcel Schmitz is DI-Lab-coördinator bij het lectoraat Data Intelligence van Zuyd Hogeschool. Hij is bezig met een promotieonderzoek over Learning Analytics en ontwikkelde in dat kader het FoLA2-spel. JaapJan Vroom is beleidsadviseur bij MBO Digitaal, aanvoerder van de transformatiehub AI en Data bij Npuls en vaste host van de Datadinsdagen.
Het spel
FoLA2 is een bordspel met verschillende kaarten. De paarse kaarten zijn bedoeld om de onderwijsvisie te analyseren en te vertalen naar mogelijke leeractiviteiten. Op deze paarse kaarten zijn het Playbook-model en het TPACK-model verwerkt. De blauwe kaarten bestaan uit de interacties of leeractiviteiten waaruit de les wordt opgebouwd. Vervolgens kun je met de rode kaarten bepaalde technologieën aan de leeractiviteiten koppelen. De gele kaarten zijn bedoeld om te achterhalen wat je wil weten en welke Learning Analytics daarvoor nodig zijn.
Het doel van deze Datadinsdag was bewustwording creëren rond het gebruik van Learning Analytics bij het ontwerpen van onderwijs. Door samen online het spel FoLA2 te spelen, leerden de deelnemers hoe ze tijdens het lesontwerp al kunnen nadenken over de inzet van technologie en Learning Analytics.
Het verhaal
De deelnemers speelden FoLA2 via de onlinetool Mural. Om ze een beetje op weg te helpen, had Marcel al een onderwerp en doelgroep bedacht, namelijk: een les ‘handen wassen’ voor eerstejaarsstudenten verpleegkunde. Uit de paarse kaarten koos de groep de kaart ‘Instructie en demonstratie’ en daarop werden de hokjes ‘individuele zelfstudie’ online en in de praktijk aangekruist. Het spel heeft ook een student- en een docentkaart, waarop je kunt aangeven of de bereidheid om data af te staan en de technologieadaptatie laag, middel of hoog zijn. Ook is op deze kaarten ruimte voor andere relevante karakteristieken van de student en/of docent. Deze kaarten leidden tot een discussie over de vraag hoe ver je mag gaan met het verzamelen, opslaan en gebruiken van data. Uit de blauwe kaarten koos de groep verschillende interacties, zoals een kennisclip over hoe je op de juiste manier je handen wast. Met de rode kaarten werden vervolgens technologieën aan deze interacties gekoppeld. Bijvoorbeeld FeedbackFruits voor de onderlinge beoordelingen. Tot slot werd met de gele kaarten bepaald wat ze wilden weten op basis van de interacties. Denk aan de duur van de video, het aantal kijkers en de scores. Maar ook hoe studenten er voor de les voor staan en of zij eventueel extra hulp nodig hebben.
Met behulp van data kun je lessen verrijken en beter sturen op leergedrag én lesgeefgedrag.
Het is belangrijk om het gesprek aan te gaan met zowel docenten als studenten over het gebruik van data en Learning Analytics. FoLA2 kan daarbij helpen.
De gele kaarten uit FoLA2 zorgen ervoor dat er in het lesontwerp ook naar emoties wordt gekeken, zoals ‘plezier hebben’ en betrokkenheid.
FoLA2 helpt om niet alleen naar de lesdoelen te kijken, maar ook naar hoe de studenten ervoor staan voorafgaand aan de les.
Je kunt FoLA2 ook spelen vanuit een bestaande les en van daaruit verder bouwen aan het integreren van Learning Analytics in het lesontwerp.