Data je mee? Datadinsdag 11 februari: Data-ondersteund onderwijs ontwerpen

Wil je ervaren hoe je in je onderwijsontwerp het gebruik van Learning Analytics kunt integreren? En wil je ervaren hoe het gebruik van data het onderwijsontwerp kan verbeteren? Sluit dan aan bij onze derde Datadinsdag over data-ondersteund onderwijs ontwerpen en speel mee met het online spel ‘FOLA^2’.

We gaan in deze online datadinsdag van 11 februari van 10.30 -12.00 uur met elkaar het online spel ‘FOLA^2’ spelen. Daarin bespreken we welke rol dit eventueel in jouw instelling kan hebben. FOLA^2 probeert de kloof tussen Learning Analytics en leerontwerp te overbruggen. Gebaseerd op TPACK combineer je in het spel pedagogiek/ onderwijsvisie met technologie ondersteund leren én Learning Analytics. FOLA^2 wordt momenteel in het mbo door VISTA college gebruikt.

Drieluik data-ondersteund onderwijsontwerp

Tijdens de eerste datadinsdag in een serie van drie over data-ondersteund onderwijsontwerp waren we te gast bij VISTA college. We bespraken daar nut en noodzaak om al (juist) in het onderwijsontwerp na te denken over het gebruik van data.  Het VISTA gebruikt daar de FOLA2 methodiek voor. In de tweede datadinsdag op 10 december  richtten we ons op de toekomst. Wat is er allemaal gewenst en mogelijk rondom ‘Data-enhanced Learning Activities’? Dit keer waren we te gast bij Stichting Praktijkleren in Amersfoort en spraken we over dit onderwerp met Erik Merkus, Marcel Schmitz en Mark Trimpe.

Serie Datadinsdagen

Learning Analytics is al meer dan 15 jaar een belofte, maar komt niet echt van de grond. Dat heeft onder andere te maken met dat we het gebruik van data verkeerd aanvliegen. Vaak kijken we in het onderwijs namelijk naar de enorme berg met (studie)data en vragen wij ons af wat we daar allemaal mee kunnen. Dat is nou net niet hoe het moet: je moet je eerst afvragen wat je wilt weten, wat je nodig hebt en daar vervolgens je data bij zoeken of deze genereren. In een serie van drie datadinsdagen (19 november, 10 december, 11 februari) gaan we die benadering verder uitwerken. JaapJan maakte een blog over deze serie:

Datadinsdag vanuit jouw school?

Wil jij ook meedenken over een sessie, heb je een prangende data-vraag, een mooi voorbeeld van datagebruik in jouw onderwijs(instelling)? En/of wil je samen een Datadinsdag met MBO Digitaal organiseren op jouw school?(doelgroep als altijd mbo, maar uiteraard is iedereen welkom uit hbo en wo). Stuur een mail naar: JaapJan Vroom. Kijk voor meer informatie en updates op onze Datadinsdag-pagina.

Reacties (0)
Geef een reactie