'Zet in op interoperabiliteit bij het gebruik van eduID en het ECK in het mbo. Deze oplossingen zijn zonder problemen naast elkaar te gebruiken'. Dit is de belangrijkste conclusie uit onderzoek van Bas Kruiswijk naar het gebruik van eduID en ECK iD in opdracht van de MBO Raad.
In het onderzoek is gekeken naar mogelijke scenario’s. De belangrijkste conclusie: inzetten op interoperabiliteit is verstandig. Hierdoor zijn beide oplossingen zonder problemen naast elkaar te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat Edu-ID de implementatie van ECK iD makkelijker maakt. Uit het onderzoek blijkt ook dat dit naar verwachting technisch goed realiseerbaar is. Hoewel het eduID misschien meer toekomstperspectief biedt op de langere termijn, is uitfaseren van ECK iD niet wenselijk en niet nodig.
Digitale identiteit
Het ECK iD is een 'ketenpseudoniem', een uniek nummer waarmee een student in de educatieve contentketen kan worden geïdentificeerd zonder allerlei persoonsgegevens te delen met leveranciers van digitaal lesmateriaal en distributeurs. Het eduID gaat een stuk verder. Het is een aparte digitale identiteit, los van een specifieke instelling, die de student kan gebruiken om toegang te krijgen tot verschillende diensten. Ook het eduID kan een pseudoniem gebruiken om de privacy van studenten te waarborgen.
Afstemming
Op dit moment vindt afstemming plaats met Edu-V en Npuls over de voorgestelde interoperabiliteit tussen eduID en ECK iD. In een nadere verkenning wordt gekeken naar de consequenties voor alle partijen.