De innovatie etalage

“Een innovatie in het mbo is pas succesvol als het een substantieel duurzame doorwerking heeft in het leren van studenten." - John Schobben.

In het Programma Doorpakken op Digitalisering wordt veel ontworpen en geproduceerd. Maar in hoeverre heeft dit ‘doorwerking’ bij jou in de klas?

Wij willen laten zien hoe de innovaties van het programma ervoor zorgen dat meer studenten beter leren. Door haakjes te maken naar mensen die ‘het al doen’.

In de Innovatie Etalage komen in elke sessie ‘leshacks’ aan bod. Inspirerende ideeën, waar jij als docent morgen met je studenten mee aan de slag kan. In de sessie is aandacht voor het ‘wat’ en voor het ‘hoe’ en ‘waarom’, zodat je geen trucje leert maar ook zelf aan het denken en innoveren kunt slaan.

17 november 2022 - Onderbouwd je onderwijs verbeteren

Dataondersteund onderwijs. Dat zal wel iets te maken hebben met ict en Big Data? Dat klopt. Maar er zijn meer manieren om je onderwijs te verbeteren op basis van data (gegevens). Gegevens die je zelf kunt verzamelen en analyseren, zonder ingewikkelde ict-oplossingen, waarmee je wel onderbouwd je onderwijs kunt verbeteren. Je kunt ook aan de slag met een onderzoekende ontwerpmethode, zoals bijvoorbeeld Design Thinking om te onderzoeken wat beter werkt in jouw klas.
In deze Innovatie Etalage vertellen drie sprekers in 10 minuten hoe zij hun onderwijspraktijk verbeterd hebben met behulp van een onderzoekende aanpak.

Verslag teruglezen

30 juni 2022 - Lesmateriaal perfect voor jou

Kennis delen, waarom zelf ontwikkelen? Aansluiten bij initiatieven.. 

Voor veel mbo-opleidingen is vakspecifieke kennis en inhoud nodig. Hiervoor is niet altijd geschikt leermateriaal aanwezig. Digitaal open leermateriaal biedt hierbij uitkomst. Er zijn tools waar je makkelijk open digitaal materiaal kunt vinden, zelf maken en delen. Zo help je niet alleen jezelf, maar ook je collega’s. In deze Innovatie Etalage een aantal leshacks over het zoeken, maken en vinden van open leermateriaal.

Verslag teruglezen

16 juni 2022 - Praktijk beleven met technologie

Met een mbo-opleiding ben je ‘praktisch hoogopgeleid’. Praktijkervaring maakt een groot onderdeel uit van het leren van onze studenten. In de afgelopen twee jaar heeft niet elke student de kans gehad om de ‘echte’ praktijk voldoende te ervaren. In sommige gevallen is de ‘echte’ praktijk ook te gevaarlijk of te duur. Denk bijvoorbeeld aan ‘wat te doen bij een ontploffing in de waterstoffabriek’? In deze sessie van de Innovatie Etalage willen we je laten zien hoe immersievetechnologie zoals VR en AR ingezet kan worden bij het beleven van praktijk. 

Verslag teruglezen

17 maart 2022 - Grip op de groep

De tijd dat alle studenten tegelijkertijd fysiek in een klaslokaal aanwezig waren, is al twee jaar voorbij. Studenten leren en werken zowel online en offline samen, en niet altijd op hetzelfde moment. Dat blijft waarschijnlijk ook nog wel even zo. Er is lange tijd weinig ‘echt’ contact met en binnen de groep geweest, terwijl we weten dat goede groepsvorming leidt tot betere leerresultaten. Dit vraagt met name aandacht nu weer meer fysiek mogelijk is. Hoe voel je als docent aan wat er speelt? Hoe kan de student zich onderdeel voelen van een groep, ook op afstand? Welke didactiek draagt bij aan het groepsgevoel’? Met deze leshacks van collega’s kun je zelf aan de slag. Word bewust van je handelen en krijg weer grip op de groep. 

Verslag terug lezen

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op via info@mbodigitaal.nl