Wanneer je als school stappen wilt zetten op het gebied van professionalisering is het noodzakelijk om eerst in beeld te brengen hoe het staat met de aanwezige kennis en ervaring. Concreet betekent dit dat de monitor Leren en lesgeven met ict van het iXperium/CoE de komende jaren aan alle mbo-instellingen wordt aangeboden. Hierdoor krijgen de scholen niet alleen zicht op de aanwezige vaardigheden binnen de eigen instelling, maar is ook vast te stellen op welke punten de sector gezamenlijk kan optrekken.
De monitor geeft inzicht in de aanwezige docentcompetenties en concrete professionaliseringsactiviteiten om een mogelijke ‘skills gap’ tot de ambities die je als school nastreeft te dichten, maar is ook een goede graadmeter voor je positie ten opzichte van de doelen in de werkagenda. De prioriteiten in de werkagenda: kansengelijkheid, aansluiting op de arbeidsmarkt en verbeteren van de kwaliteit van het mbo onderwijs, verhouden zich allemaal direct of indirect tot digitale bekwaamheid en professionalisering.
Deze rapportage bevat een overzicht van de belangrijkste resultaten. Het schetst een beeld van de stand van zaken rond leren en lesgeven met ict in het mbo anno 2022 en geeft een benchmark.
In deze katern worden de ontwikkelingen in het lesgeven met en over ict en de bijbehorende competenties geschetst en wordt ingegaan op de effecten van ingezette professionalisering.
verslag van de kwalitatieve analyses van de input die ruim 4000 mbo-docenten gaven op een open vraag over wat hen motiveert om zich te professionaliseren.