Innovatie Etalage: Lesmateriaal perfect voor jou

Veel mbo-opleidingen hebben behoefte aan actuele vakspecifieke kennis en inhoud. Maar niet altijd is daarvoor geschikt lesmateriaal aanwezig. Tijdens de derde Innovatie Etalage vertellen drie bevlogen mbo-mensen hoe zij digitaal open leermateriaal hebben gevonden, zelf hebben ontwikkeld en/of collega’s bij het gebruik ervan ondersteunen. Kijken naar de video’s levert vaak een ‘wow-gevoel’ op: als dat dáár kan, kan het bij ons ook.

Net als een etalage in een winkelstraat wekken ook de Innovatie Etalages ‘kooplust’ op. En dat is dan ook precies het doel van het themateam Innovatie Stimuleren van het programma Doorpakken op Digitalisering, de initiatiefnemer van de Innovatie Etalages. Kijkend ervaar je hoe innovaties studenten helpen om echt anders, dieper met de leerstof bezig te zijn. Maaike van Kessel, practor Digitaal Vakmanschap bij Noorderpoort Groningen, is ook in deze derde Innovatie Etalage de gespreksleider die de deelnemers welkom heet en de pitchers Carl Ashman, Corine Martens en Bob van den Berge bij de kijkers introduceert.

Veel mogelijk in Thinglink

Carl Ashman ging als docent verpleegkunde bij het Dulon College in Ede op zoek naar uitdagende manieren om studenten mee te nemen in de hectiek van acute zorgverlening. Hij is zeer tevreden met het aanbod van het Amerikaans-Fins bedrijf Thinglink. Carl: “De opzet is simpel. Thinglink stelt een aantal plaatjes beschikbaar als basis voor storytelling. Op veel manieren kun je studenten meenemen in het verhaal en ze extra informatie en opdrachten geven.”

Carl illustreert zijn verhaal met een casus voor een les klinisch redeneren. Op oma’s feestje wordt kleindochter opeens benauwd en krijgt zij uitslag. Wat is er aan de hand? Wat doe je? “Ik geef de studenten bij zo’n casus een kijkkader mee en alle informatie die ze nodig hebben. Daarmee gaan ze zelf aan het werk.”

Met Thinglink kun je op een simpele manier een interactieve les maken. “Op een afbeelding van hoge kwaliteit plaats je zelf allerlei content. Voor zo’n les klinisch redeneren. Maar ik heb óók een hele module verpleegkundig rekenen in Thinglink gemaakt.”

Content creëren in Xerte

Corine Martens is bij het Deltion College in Zwolle een van de specialisten van het MICT – Expertisecentrum Blended Leren. Zij laat de kijkers kennismaken met de mogelijkheden van Xerte. “Een docent kan daarmee zelf content creëren. Een miniwebsite of een interactieve online module. Mijn collega’s en ik proberen docenten te inspireren om steeds meer met Xerte te gaan doen. We hebben de standaard werkwijze beschreven en templates ontwikkeld. Zo helpen we docenten om gestructureerd een les te maken. We geven regelmatig workshops en gaan samen met docenten in een proces van co-creatie aan de slag om voor hen maatwerk te leveren. Als leraren iets hebben ontwikkeld, willen wij als tegenlezer fungeren. En natuurlijk geven we instant ondersteuning via een MS Teams-call wanneer een docent dat nodig heeft.”

Tijdens de Innovatie Etalage vertelt Corine veel meer over de ondersteuningsvormen die het MICT – Expertisecentrum Blended Leren aan Xerte-gebruikers biedt. Het ontlokt Maaike van Kessel de verzuchting: “Dit is jaloersmakend. Ik wou dat alle mbo-docenten zo ondersteund werden!”

Het Jarvis-universum

In de derde pitch vertelt Bob van den Berge met hoeveel plezier de vestigingen van de Bit Academy werken met het programma Jarvis. “De drie pijlers van de Bit Academy zijn autonomie, peer to peer en leren door te doen. Onze studenten krijgen zo veel mogelijk vrijheden. Per dag zijn we ongeveer een kwartier aan het zenden; de rest van de dag zijn de studenten zelf aan het werk. Jarvis past prima bij dat concept.”

De kern van Jarvis is het zogenoemde universum. Studenten beginnen op dag 1 boven in het universum met een module en vervolgens bepalen ze na afronding daarvan hun eigen leerroute gedurende de hele opleiding. Bob: “Inmiddels gebruiken zeven à acht scholen Jarvis. Als eigenaren zijn wij de enigen die modules kunnen aanpassen, omdat we de kwaliteit willen waarborgen en om een wildgroei van modules tegen te gaan. Om continu te kunnen blijven ontwikkelen, werken we samen met externen die voor ons content creëren: vakspecialisten op scholen en mensen uit het bedrijfsleven. De modules zijn nu nog gericht op de IT. Je zou het Jarvis-universum ook goed in andere opleidingen kunnen gebruiken.”

Uren vrijmaken

De pitches inspireren. Als kijker wil je ook aan de slag gaan. In het gesprek dat volgt, blijkt hoe belangrijk het is dat experts jou ondersteunen bij de ontwikkeling en het gebruik van innovatief lesmateriaal. Corine Martens: “Voor onderwijsinstellingen is die ondersteuning vaak een blinde vlek.” Heb je als school daarvoor uren vrijgemaakt en expertise ingezet, dan ervaar je ook écht hoeveel mooie dingen mogelijk zijn.


Volgende Innovatie Etalage

  • 17 november 2022 – Onderbouwd je onderwijs verbeteren.
  • Schrijf je hier alvast in! We zien je graag op bovengenoemde datum.


Meer weten?

 

 

Reacties (0)
Geef een reactie